RAJA ALI HAJI
Raja Ali Haji atau Raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji merupakan seorang pengarang karya agung yang dilahirkan di Penyengat, Riau dalam tahun 1809 (Seri Lanang Jaya et al, 2016). Malangnya, tarikh kelahiran beliau tidak dapat dipastikan oleh mana-mana pengkaji sekalipun (Siti Hawa, 1997). Dengan itu, tarikh lahir beliau dapat dijangka menerusi tarikh-tarikh yang pernah disebut dalam kitab Tuhfat al-Nafis, iaitu pada tahun 1809. Berpandukan kitab karangan beliau, para pengkaji juga dapat menganggarkan tarikh kemangkatan beliau, iaitu sekitar tahun 1869 hingga 1875.
Raja Ali Haji atau Raja Ali Haji bin Raja Ahmad Haji merupakan seorang pengarang karya agung yang dilahirkan di Penyengat, Riau dalam tahun 1809 (Seri Lanang Jaya et al, 2016). Malangnya, tarikh kelahiran beliau tidak dapat dipastikan oleh mana-mana pengkaji sekalipun (Siti Hawa, 1997). Dengan itu, tarikh lahir beliau dapat dijangka menerusi tarikh-tarikh yang pernah disebut dalam kitab Tuhfat al-Nafis, iaitu pada tahun 1809. Berpandukan kitab karangan beliau, para pengkaji juga dapat menganggarkan tarikh kemangkatan beliau, iaitu sekitar tahun 1869 hingga 1875.
Beliau bukan sahaja berasal daripada
keluarga bangsawan, bahkan berlatarkan keluarga penyair. Hal ini demikian
kerana, bapanya, yakni Raja Ahmad merupakan pengarang Syair Ungku Puteri. Manakala adik-adiknya, iaitu Raja Saleha dan
Raja Daud juga seorang pengarang. Legasi ini diteruskan lagi dengan kehadiran
anak-anaknya, iaitu Raja Hassan, Raja Safiah dan Raja Kalthum masing-masing
merupakan pengarang Syair Burung, Syair Kumbang Mengindera dan Syair Saudagar Bodoh. Dengan itu,
dapatlah dikatakan bahawa darah yang mengalir dalam keluarga Raja Ali Haji ini
merupakan darah keturunan pengarang. Atas alasan tersebut, beliau turut terjebak
dalam alam penulisan sehingga berjaya menghasilkan kitab-kitab seperti Kitab Pengetahuan Bahasa, Salasilah Melayu
dan Bugis, Tuhfat al-Nafis dan sebagainya.
Raja Ali Haji telah memberikan sumbangannya kepada peradaban Melayu menerusi aspek keilmuan dan keagamaan. Memandangkan beliau merupakan seorang ulama yang disegani, beliau banyak mengarang kitab yang membicarakan aspek keagamaan dan peraturan Islam seperti wuduk, sembahyang, puasa dan sebagainya dalam syair beliau yang bertajuk Syair Siti Sianah. Manakala dalam Syair Kitab al-Nikah pula, beliau memberi penekanan kepada masyarakat yang menggunakan perkahwinan Cina buta sebagai jalan penyelesaian kepada seorang suami yang gila talak.
Dari sudut kebudayaan pula, Raja Ali Haji menjadikan karya-karyanya sebagai wadah kawalan sosial yang merangkumi pergaulan, tatacara hidup dan akhlak masyarakat pada ketika itu. Atas alasan tersebut, beliau menggunakan karyanya untuk mengkritik cara hidup masyarakat yang terpengaruh dengan budaya Belanda yang datang menjajah pada ketika itu. Kenyataan tersebut dapat dikukuhkan lagi dengan kenyataan Seri Lanang et al. (2016) yang menjelaskan bahawa Tuhfat al-Nafis merupakan satu karya satira politik berdasarkan situasi Johor-Riau yang menunjukkan keperibadian raja Melayu yang lemah.
Sehubungan itu, beliau turut memainkan peranan dalam memperkembang bahasa Melayu menerusi sebuah manukrip yang membincangkan perihal tatabahasa Melayu, iaitu Kitab Pengetahuan Bahasa. Kitab tersebut merupakan ensiklopedia yang mengandungi pengetahuan umum dan pendapat serta pendangan pengarang mengenai kata-kata yang dimuatkan dalam buku tersebut (Mohamad Daud, 1987). Menerusi kitab itu juga, beliau menyatakan sudut pandangnya mengenai sikap masyarakat Melayu yang mempunyai kecenderungan untuk merosakkan bahasa dan tidak berusaha untuk mempertahankan bahasa tersebut meskipun ironinya merekalah pengguna asli bahasa Melayu pada ketika itu.
Selain itu, beliau juga melebarkan sumbangannya dalam bidang pensejarahan melalui karyanya yang bertajuk Tuhfat al-Nafis. Dalam karya ini, beliau telah menggalurkan sejarah raja-raja Melayu dan Bugis dengan memuatkan tarikh-tarikh peristiwa tersebut dengan terperinci untuk mengukuhkan lagi bukti-bukti yang diutarakan oleh beliau. Kenyataan ini turut disokong oleh Seri Lanang et al. (2016) yang mengatakan bahawa catatan tarikh yang dimuatkan oleh Raja Ali Haji membawa pembaca ke arah dimensi yang tepat, jelas dan konkrit. Oleh hal yang demikian, dengan adanya tarikh-tarikh tersebut, generasi masa kini berpeluang untuk mengetahui dan memahami sejarah dengan lebih mendalam.
ABDUL SAMAD AL-FALAMBANI
Syeikh Abdul Samad al-Falambani ialah seorang pengarang yang dilahirkan pada tahun 1704 di Palembang dan berasal daripada keturunan Arab. Ayah beliau, iaitu Syeikh Abdul Jalil bin Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad al-Mahdani merupakan seorang ulama yang dilantik menjadi mufti Kedah pada awal abad ke-18. Oleh hal yang demikian, beliau menerima pendidikan awal daripada ayahnya sebelum dihantar ke daerah Patani untuk mendalami ilmu pondok. Sepanjang berada di pondok, beliau telah berguru dengan berbagai-bagai guru seperti Syeikh Abdur Rahman bin Mubin Pauh Bok, Syeikh Muhammad bin Samman, Syeikh Abdul Raug Singkel dan Syamsuddin al-Sumaterai. Hasil daripada pembelajaran tersebut, beliau telah menjadi ulama yang bukan sahaja memilik kepakaran bahkan keistimewaan dalam bidang ilmu tasawuf kerana hampir kesemua gurunya mempunyai kecenderungan ke arah ilmu Tasawuf.
Syeikh Abdul Samad al-Falambani ialah seorang pengarang yang dilahirkan pada tahun 1704 di Palembang dan berasal daripada keturunan Arab. Ayah beliau, iaitu Syeikh Abdul Jalil bin Abdul Wahhab bin Syeikh Ahmad al-Mahdani merupakan seorang ulama yang dilantik menjadi mufti Kedah pada awal abad ke-18. Oleh hal yang demikian, beliau menerima pendidikan awal daripada ayahnya sebelum dihantar ke daerah Patani untuk mendalami ilmu pondok. Sepanjang berada di pondok, beliau telah berguru dengan berbagai-bagai guru seperti Syeikh Abdur Rahman bin Mubin Pauh Bok, Syeikh Muhammad bin Samman, Syeikh Abdul Raug Singkel dan Syamsuddin al-Sumaterai. Hasil daripada pembelajaran tersebut, beliau telah menjadi ulama yang bukan sahaja memilik kepakaran bahkan keistimewaan dalam bidang ilmu tasawuf kerana hampir kesemua gurunya mempunyai kecenderungan ke arah ilmu Tasawuf.
Sehubungan
itu, beliau juga telah dihantar oleh ayahnya ke Mekah dan Madinah untuk
mendalami ilmu agama Islam dengan lebih terperinci dan menyeluruh (Muhamad
Razak, 2016). Muhammad Arsyad al-Banjari, Abdul Wahhab Bugis, Abdul Rahman
al-Batawi dan Daud al-Fatani merupakan antara ulama terkenal yang belajar
bersama-sama dengannya di Mekah dan Madinah. Meskipun menetap di Mekah, beliau
tidak sesekali melupakan negeri kelahirannya, yakni Palembang kerana beliau
sentiasa memberikan perhatian yang cukup besar kepada perkembangan sosial,
politik dan keagamaan di situ.
Sumbangan
Syeikh Abdul Samad al-Falambani ini lebih tertumpu kepada peradaban Melayu. Hal
ini demikian kerana, hasil tulisan beliau banyak berpaksikan minat dan cintanya
dalam bidang tasawuf Islam. Sebagai contoh, beliau berusaha untuk memberi
peringatan kepada masyarakat agar tidak terjerumus dalam ajaran-ajaran sesat
yang bercanggah dengan ajaran tasawuf sehingga meremehkan syariat Islam yang
dituntut Allah SWT.
Sehubungan dengan itu, Hidayatus Salikin dan Sayr al-Salikin merupakan dua karya
daripada keseluruhan karyanya yang menampilkan beliau sebagai tokoh tasawuf
yang paling menonjol. Hal ini demikian kerana, kedua-dua karya tersebut masih
terkenal dan relevan hingga ke saat ini. Dalam kitab Hidayah al-Salikin fi Suluk Maslak al-muttaqin, beliau mencuba
untuk memperlihatkan adab dan kelebihan ilmu, letaatan dalam beribadah,
kemungkaran yang perlu dihindari dan tuntutan memelihara diri daripada maksiat
(Muhamad Razak, 2016). Selain itu, beliau juga memberikan penekanan kepada
amalan berzikir dan hubungan sesama Allah dan sesama manusia. Manakala, beliau
berusaha untuk mengetengahkan sistem ajaran tasawuf yang memusatkan pencapaian
makrifah kesufian melalui pembersihan batin dan penghayatan ibadah berpandukan
syariat Islam menerusi kitab Sayr
al-Salikin Ibadat Rabb al-'Alamin.
Oleh hal yang demikian, dapatlah
dikatakan bahawa Abdul Samad al-Falambani ini sedikit sebanyak memberi
sumbangan dan pengaruh kepada peradaban Melayu. Hal ini demikian kerana, aliran
tasawuf yang cuba diterapkan dalam diri masyarakat pada ketika itu merupakan
ajaran yang berbentuk usaha dan jalan untuk mengenal Tuhan sekali gus
mendekatkan diri kepada-Nya dengan bersungguh-sungguh (Kamus Dewan Edisi Keempat,
2015). Dengan mengamalkan ajaran ini, sudah tentu masyarakat akan berusaha
untuk meninggalkan atau menghindarkan diri daripada segala perkara yang mungkar
dan perkara yang hanya mendatangkan kemudaratan kepada mereka kelak.
HAMZAH FANSURI
Hamzah Fansuri atau nama penuhnya Syeikh Hamzah al-Fansuri merupakan seorang cendekiawan, ulama tasawuf, sasterawan dan budayawan terkemuka di Alam Melayu yang hidup antara pertengahan abad ke-16 sehingga awal abad ke-17 (Abdul Hadi W.M, 1995: 09). Tarikh lahir beliau secara tepatnya belum dapat ditentukan oleh mana-mana pengkaji sehingga hari ini. Hamzah Fansuri dilahirkan di sebuah tempat yang disebut Barus atau Fansur. Kampung Fansur merupakan tempat yang terkenal sebagai pusat pendidikan Islam semasa Zaman Kerajaan Aceh Darussalam di bahagian Aceh Selatan. Ada juga pendapat lain yang menyebut bahawa Hamzah Fansuri dilahirkan di Syahrun Nawi atau Ayuthia di Siam dan kemudian berhijrah serta menetap di Barus.
Hamzah Fansuri atau nama penuhnya Syeikh Hamzah al-Fansuri merupakan seorang cendekiawan, ulama tasawuf, sasterawan dan budayawan terkemuka di Alam Melayu yang hidup antara pertengahan abad ke-16 sehingga awal abad ke-17 (Abdul Hadi W.M, 1995: 09). Tarikh lahir beliau secara tepatnya belum dapat ditentukan oleh mana-mana pengkaji sehingga hari ini. Hamzah Fansuri dilahirkan di sebuah tempat yang disebut Barus atau Fansur. Kampung Fansur merupakan tempat yang terkenal sebagai pusat pendidikan Islam semasa Zaman Kerajaan Aceh Darussalam di bahagian Aceh Selatan. Ada juga pendapat lain yang menyebut bahawa Hamzah Fansuri dilahirkan di Syahrun Nawi atau Ayuthia di Siam dan kemudian berhijrah serta menetap di Barus.
Nama ayah Hamzah
Fansuri ialah Syeikh Ismail Aceh yang pernah menjadi gabenor di Kota Sri Banoi.
Hamzah Fansuri telah menuntut ilmu di Aceh dan pernah mengembara ke pelbagai
tempat, antaranya ke Banten, Jawa Barat. Beliau juga pernah mengembara ke
seluruh Tanah Jawa, Semenanjung Tanah Melayu, India, Parsi, dan Tanah Arab.
Hamzah Fansuri sangat mahir dalam ilmu-ilmu fiqh, tasawuf, falsafah, mantiq,
ilmu kalam, sejarah, sastera dan banyak lagi. Manakala dalam bidang bahasa
pula, beliau menguasai dengan baik seluruh sektor ilmu Arabiyah dan fasih
berucap menggunakan bahasa tersebut. Beliau juga berkebolehan dalam berbahasa
Urdu, Parsi, Melayu dan Jawa. Antara karya beliau yang diketahui ialah Kitab
fi Bayani Ma’rifah dan Syair Si Burung Pingai.
Seperti tarikh kelahirannya, tarikh
kewafatannya yang tepat juga tidak dapat dibuktikan sehingga kini. Namun,
Muhammad Naquib al-Attas ada menyatakan bahawa Hamzah Fansuri diperkirakan
meninggal dunia pada tahun 1607.
Hamzah Fansuri memainkan peranan yang penting dan memberikan
sumbangan yang besar dalam perkembangan bahasa dan peradaban Melayu. Hamzah
Fansuri merupakan penulis pertama kitab keilmuan dalam bahasa Melayu dan hasil
penulisannya ini berjaya mengangkat martabat bahasa Melayu dari sekadar lingua
franca menjadi bahasa intelektual dan ekspresi keilmuan yang hebat. Bahasa
Melayu dalam bidang penyebaran ilmu dan persuratan juga menjadi sangat penting
sehingga dapat mengungguli bahasa-bahasa lain di rantau Nusantara ini sekali
gus menjadikan bahasa Melayu sebagai bahasa pengantar dalam pelbagai lembaga
pendidikan Islam pada sekitar abad ke-17. Selain itu, bahasa Melayu juga
digunakan oleh pemerintah kolonial Belanda sebagai bahasa pengantar di
sekolah-sekolah pemerintah. Hal inilah yang membantu memberikan peluang kepada
bahasa Melayu untuk terus berkembang maju selain turut dipilih menjadi bahasa
persatuan dan bahasa kebangsaan di Malaysia dan Indonesia.
Hasil-hasil karya
beliau juga telah memberikan sumbangan yang besar dalam proses Islamisasi
bahasa Melayu dan Islamisasi bahasa ini adalah sama juga dengan Islamisasi
pemikiran dan kebudayaan. Karya-karya syair beliau bukan sahaja memperkayakan
perbendaharaan bahasa Melayu, malahan juga dapat mengintegrasikan konsep-konsep
Islam dalam pelbagai bidang kehidupan ke dalam sistem bahasa dan budaya
Melayu.
Hamzah Fansuri
turut memberikan sumbangan yang besar dalam peradaban Melayu di rantau ini,
terutamanya dalam kebudayaan Islam bangsa Melayu. Dalam bidang kesusasteraan,
Hamzah Fansuri mempelopori penulisan puisi-puisi falsafah dan mistik bertemakan
Islam. Ketinggian falsafah yang terkandung dalam bait-bait puisinya sangat
sukar ditandingi oleh penyair lain. Beliau adalah orang pertama yang
memperkenalkan syair empat baris dengan pola rima akhir berbunyi a,a,a,a.
Beliau juga berjaya menjadikan dasar-dasar puitika dan estetika Melayu semakin
mantap dan kukuh.
Manakala dalam bidang keilmuan,
Hamzah Fansuri telah mempelopori penulisan risalah tasawuf atau keagamaan yang
bercorak mistik dan bersifat ilmiah. Berbeza sebelum karya-karya beliau muncul,
masyarakat Melayu mempelajari agama, tasawuf, dan sastera hanya melalui kitab-kitab
yang ditulis dalam bahasa Arab dan Parsi. Hamzah Fansuri turut dikenali sebagai
seorang intelektual yang berani kerana beliau dengan beraninya telah memberikan
kritikan-kritikan yang pedas terhadap perilaku politik dan perlakuan raja-raja,
bangsawan dan orang-orang kaya pada zamannya. Hamzah Fansuri sememangnya telah
memperkenalkan suatu dimensi baru untuk memahami kehidupan dan keindahan. Karya-karyanya
memancarkan kesatuan estetika, kepaduan, keutuhan dan kesejagatan yang
membentuk perubahan dan pembangunan dalam bahasa dan peradaban Melayu.
MUNSYI ABDULLAH
Munsyi Abdullah atau nama sebenarnya Abdullah bin Abdul Kadir
Munsyi yang dilahirkan pada tahun 1796 di Kampung Masjid atau nama lainnya
Kampung Pali, Melaka. Beliau merupakan anak bongsu daripada empat orang
adik-beradik. Ayahnya berketurunan Arab Yaman, manakala ibunya Salamah berketurunan
India. Sejak kecil beliau telah diajar mengaji al-Quran, tulisan Jawi serta
tatabahasa Melayu oleh bapanya selain turut belajar bahasa Tamil, Hindi dan
Inggeris.
Munsyi Abdullah merupakan seorang
yang pandai dan cepat dalam memahami pelajaran yang diajar oleh gurunya. Beliau
pandai dalam mengaji al-Quran melebihi kepandaian rakan-rakannya yang lain.
Gelaran “munsyi” yang membawa makna “guru” itu diperoleh sewaktu beliau berusia
sebelas tahun. Beliau juga mendapat gelaran “munsyi” sewaktu mengajar bahasa
Melayu kepada askar-askar Kerajaan Inggeris berbangsa India di Melaka. Selain
menjadi guru bahasa, Munsyi Abdullah juga menjadi guru agama, penterjemah,
wartawan dan jurutulis kepada pemerintah Inggeris. Beliau pernah memangku
jawatan pengetua di Anglo Chinese College ketika Paderi Thomson pulang bercuti
di England. Karya beliau yang paling terkenal ialah Hikayat
Abdullah (1849) dan Kisah Pelayaran Abdullah ke Jeddah (1854). Munsyi Abdullah telah meninggal dunia ketika berusia 58 tahun di
Jeddah pada tahun 1854 ketika dalam perjalanan ke Mekah.
Munsyi Abdullah juga banyak memainkan peranan penting dalam
perkembangan bahasa dan peradaban Melayu. Beliau pernah dilantik sebagai
jurutulis dan penterjemah ketika Stamford Raffles membuat lawatan ke Melaka. Beliau
pernah membantu paderi Thomson dan Milne menterjemah kitab Injil ke dalam
bahasa Melayu selain pernah dipertanggungjawabkan menulis undang-undang
Singapura atas arahan Raffles.
Abdullah Munsyi
telah membawa banyak pembaharuan dalam kesusasteraan Melayu. Antaranya ialah
menjadi penulis Melayu pertama yang memperkenalkan banyak autobiografi dalam
tulisannya. Beliau juga telah membawa pembaharuan dari segi isi dan bentuk
penulisan dengan menggunakan pengalaman dan pemerhatiannya dalam masyarakat dan
meninggalkan kisah dongeng dan mitos seperti yang terdapat dalam karya sastera
Melayu tradisional lain. Oleh sebab itulah beliau mendapat gelaran “Bapa
Kesusasteraan Melayu Moden”. Selain memperlihatkan keunggulan bahasa Melayu
melalui karya kesusasteraan, beliau turut memberikan kesedaran tentang
kepentingan nahu bahasa Melayu dalam karyanya. Karya-karya beliau juga menjadi
titik persimpangan besar yang membezakan antara karya-karya Melayu lama dengan
karya-karya Melayu moden
Beliau juga menunjukkan keberaniannya
dengan mengkritik raja-raja Melayu, golongan pembesar Melayu dan susunan
masyarakat Melayu dalam zaman serta adat istiadat serta kebiasaan orang Melayu.
Tujuan beliau melakukan perkara tersebut adalah untuk menyedarkan bangsa Melayu
tentang kepentingan ilmu, sentiasa mengejar kemajuan moden serta bersifat
dinamik. Selain itu, Munsyi Abdullah juga dikatakan sasterawan Melayu yang
pertama menggunakan alat cetak untuk menulis dan juga merupakan orang pertama
yang menyoal dan mengkritik sikap-sikap feudalisme yang menjadi dasar
kebudayaan Melayu.
TUN SERI LANANG
Tun Seri Lanang atau nama sebenarnya Tun Muhammad
merupakan anak Tun Ahmad Paduka Raja yang merupakan seorang Bendahara Kerajaan
Johor pada kurun ke-17 Masihi. Tun Seri Lanang dilahirkan di Bukit Seluyut,
Johor pada tahun 1565. Beliau pernah menjadi Bendahara Paduka Raja Johor antara
tahun 1580 dan 1615.
Pada
tahun 1659 Masihi, Tun Seri Lanang telah meninggal dunia di Samalanga, Acheh
dan zuriatnya berterusan menjadi pemerintah otonomi di sana manakala sebahagian
zuriatnya kembali ke Johor lalu ditakdirkan menjadi raja-raja Melayu khususnya
di Pahang, Terengganu dan Johor Moden sehingga kini. Makam Tun Seri Lanang
telah dipagar dan dijaga oleh pihak berkuasa di Samalanga dan sentiasa
dikunjungi oleh peminat dan pengkaji sejarah terutamanya warga Malaysia dan
Indonesia sendiri.
Tun Seri Lanang sebenarnya tidak terkenal sebagai
pengarang. Beliau lebih dikenali sebagai seorang pemimpin, malah beliau
dikatakan mempunyai tanda-tanda yang menunjukkan beliau mempunyai darah
keturunan Tun Perak, Bendahara Melaka yang sangat bijak sehingga membawa Melaka
ke persada dunia. Walaupun Tun Seri Lanang tidak dikenali sebagai seorang
pengarang, namun beliau minat akan dunia kepengarangan dan beliau terkenal
dengan karyanya Sulalatus Salatin
(Sejarah Melayu).
Sulalatus Salatin dikarang atas titah
raja Johor ketika itu. Titah raja itu dilakukan oleh Tun Seri Lanang dengan
sempurna. Tun Seri Lanang memulakan
tulisannya apabila beliau bersetuju menjadi orang yang bertanggungjawab dalam
merealisasikan kehendak Sultan Abdullah Maayah Syah ibni Sultan Ala Jalla Abdul
Jalil Syah. Hal ini bermula ketika Sultan Abdullah Maayah Syah berada dalam
suatu majlis dan baginda menyatakan kewujudan sebuah Hikayat Melayu di Goa,
Sulawesi. Baginda memerintahkan agar hikayat itu diambil untuk diperbaiki dan
dibaca sebagi panduan untuk generasi akan datang dan Tun Seri Lanang lah yang
bertanggungjawab untuk mendapatkan hikayat tersebut.
Titah
raja dilakukan dengan sempurna oleh Tun Seri Lanang. Tun Seri Lanang
mendapatkan hikayat tersebut daripada Goa, Sulawesi dan kemudiannya menyusun,
menambah dan memperbaiki mana-mana yang perlu dalam hikayat tersebut. Kerja
mengarang itu dimulai pada bulan Februari 1614 sewaktu di Johor dan kemudian
disambung di Acheh. Hal ini kerana berlaku peristiwa perang yang melibatkan tentera
Acheh ke atas ibu kota Kesultanan Johor Lama. Johor kalah ke atas Acheh dan Tun
Seri Lanang dibawa ke Acheh dan menetap di negeri Samalanga. Belaiu terus
tinggal di Acheh dan karya Sulalatus
Salatin itu sendiri dihabiskan
penulisannya di Acheh.
Setelah Tun Seri Lanang selesai menyempurnakan teks Sulalatus Salatin, beliau sedar bahawa
isi teks tersebut adalah mengenai salasilah raja-raja Melaka dan teks diberi
nama Sulalatus Salatin itu sendiri
yang bererti Salasilah Segala Raja-raja.
Kemudian, maksud ini diterjemahkan lagi oleh golongan moden menjadi Sejarah Melayu.
Karya Sulalatus Salatin atau Sejarah Melayu ini tergolong dalam genre
sastera historiografi, iaitu karya yang bercorak sejarah. Sastera sejarah atau
sastera historiografi adalah sebuah genre sastera yang berkembang di zaman
sastera klasik. Sulalatus Salatin
atau Sejarah Melayu ini sesuai dengan
genre sastera sejarah itu kerana isinya yang menggambarkan pertumbuhan dan
perkembangan kerajaan sesebuah negara atau negeri.
Selain
menggambarkan pertumbuhan dan perkembangan kerajaan sesebuah negara atau
negeri, karya Sulalatus Salatin ini
juga turut menggambarkan kehidupan dan budaya kerajaan Melaka atau budaya
feudal iaitu budaya keagungan dan kebesaran bagi pemerintahan bernegara, cara
budaya berkerajaan, terutamanya tanggungjawab pembesar yang dijelaskan dengan
terperinci dalam karya ini. Gambaran budaya tentang wira dan hulubalangnya juga
diterangkan dengan jelas oleh Tun Seri Lanang dalam karya Sulalatus Salatin. Hal ini kerana wira dan hulubalang menjadi
tonggak kekuatan negara. Walaupun karya Sulalatus
Salatin dikatakan tergolong dalam genre karya sastera sejarah atau
historiografi, unsur mitos serta lagenda tidak ketinggalan untuk dimasukkan
dalam karya unggul ini. Walaupun begitu, unsur mitos dan lagenda dalam Sulalatus Salatin ini berkombinasi
dengan isi dan fakta. Hal ini juga yang meninggikan nilai sesebuah karya
sastera itu, dan ini bukan sahaja ditunjukkan dalam karya Sulalatus Salatin, malah terdapat juga beberapa teks atau karya
lain yang terkenal sebagai karya sastera sejarah yang berkombinasi dengan fakta
sejarah seperti Hikayat Merong Maha
Wangsa, Misa Melayu dan Tuhfat an-Nafis.
No comments:
Post a Comment