1.0 Pengenalan
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2005), ‘karya’ bermaksud buatan
atau ciptaan sesuatu manakala ‘agung’ membawa maksud paling besar, tertinggi,
teristimewa dan terkemuka. Maka dapatlah diertikan karya agung merupakan
ciptaan yang terkemuka yang dapat meninggalkan kesan seni, ilmu, falsafah,
budaya dan sosial yang kekal dalam ingatan pembaca. Novel Interlok
adalah hasil karya Sasterawan Negara Abdullah Hussain yang diterbitkan pada
tahun 1971 oleh Dewan Bahasa dan Pustaka yang merupakan satu usaha untuk membangkitkan
nilai perpaduan, kekitaan antara kaum Melayu, Cina dan India.
Novel Interlok juga melibatkan tiga unsur yang digabungjalinkan
melalui plot yang kemas dan meyakinkan. Novel ini memaparkan keadaan masyarakat
pada awal abad ke-20 iaitu zaman kedatangan orang Cina ke Tanah Melayu, orang
India dari selatan benua India dan orang Melayu yang menjadi penghuni asal
Tanah Melayu. Disitulah digambarkan situasi sosial, ekonomi dan politik.
Ketiga-tiga kaum ini hidup dalam kemiskinan akibat penjajahan Inggeris yang
mengamalkan sistem pemerintahan pecah-perintah. Orang Melayu sebagai petani,
orang Cina sebagai pengusaha dan orang India bekerja di estet.
1.1 Sinopsis Novel
Interlok
Novel
ini mengisahkan tentang kehidupan manusia yang terdiri daripada tiga suku kaum
yang hidup penuh konflik akibat hidup di bawah penjajahan Jepun, Komunis dan
Inggeris. Pengarang dalam novel ini menggunakan teknik mozaik dalam
penceritaannya iaitu mengandungi empat petak dengan jalinan plot yang kemas dan
rapi (Misran Rokimin, 2013). Petak pertama mengisahkan keluarga Seman. Ayahnya
Pak Musa dan ibunya Mak Limah. Mereka tinggal di Kampung Nyior Condong.
Keluarga Seman mempunyai sawah dan tanah dusun yang sangat luas dan disebabkan
itu, keluarga mereka juga dianggap sebagai keluarga yang berada di kampung itu.
Namun, rahsia pemilikan sawah dan dusun tersebut terbongkar apabila Pak Musa
meninggal dunia. Rupanya tanah dan sawah tersebut milik Cing Huat. Seman dan
ibunya diminta meninggalkan rumah dan tanah yang mereka duduki oleh Cing Huat.
Cing Huat sebenarnya telah memperalatkan Pak Musa untuk membeli tanah orang
Melayu kerana Cing Huat tidak boleh membeli tanah orang Melayu. Tanpa
pengetahuan Mak Limah dan Seman, Pak Musa telah membuat perjanjian bertulis
bahawa tanah tersebut akan dikembalikan kepada Cing Huat apabila Pak Musa
meninggal dunia. Disebabkan hal itu, Seman terpaksa meninggalkan kampung
bersama ibunya.
Petak kedua menceritakan tentang
keluarga Cing Huat. Cing Huat merupakan kaum yang datang dari negara China ke
Rantau Selatan (Malaya) disebabkan faktor penolak dari negaranya yang dilanda
bencana alam dan serangan belalang pada tanaman mereka. Cing Huat ketika datang
ke Rantau Selatan masih berusia 10 tahun. Dia datang bersama ayahnya, Kim Lock
yang berketurunan Hokien. Paman Kok Leng yang mencari pekerja yang sanggup
bekerja di Rantau Selatan juga mempengaruhi Kim Lock untuk bersetuju pergi ke
sana. Kim Lock meninggalkan isterinya di kampung dan membawa bersama Cing Huat
ke Rantau Selatan. Setelah beberapa minggu belayar, Kim Lock dan Cing Huat
sampai ke Singapura. Di Singapura, Kim Lock bekerja sebagai kuli di pelabuhan
sebelum menjadi penarik lanca, manakala Cing Huat menjadi pelayan di kedai
kopi. Disebabkan hendak mencari pendapatan lebih, Kim Lock belayar ke Melaka dengan
bantuan kenalannya. Kemudian, Kim Lock ke Lukut dan bekerja di lombong bijih.
Setelah itu, dengan simpanan yang ada, Kim Lock ke Pulau Pinang pula untuk
mencari peluang membeli tanah dan akhirnya ke Kedah dan sampai di daerah kecil
yang bernama Simpang Empat. Di situ dia membuka kedai runcit yang akhirnya
menjadi maju kerana kedai tersebut menjadi tumpuan pekerja estet dan petani.
Masa terus berlalu dan kedai yang berkembang maju itu diwarisi oleh Cing Huat
yang telah berumah tangga dan mempunyai empat orang anak. Kim Lock tidak sempat
menjumpai isterinya di China kerana peperangan yang berlaku antara China dan
Jepun pada ketika itu. Kim Lock meninggal dunia akibat ketagih candu kerana
dipengaruhi oleh perempuan simpanannya, Mei Hua yang akhirnya juga meninggal
dunia. Cing Huat meneruskan hidup bersama isteri dan empat orang anaknya, yang
lelaki bernama Yew Hock dan Yew Seng, manakala yang perempuan bernama Poh Eng
dan Poh Kheng.
Pada petak ketiga, pengarang
menceritakan tentang Maniam yang mewakili kaum India. Maniam berasal Tricur
Kerala, India. Ketika usia Maniam 30 tahun, Maniam datang ke Pulau Pinang atas
kemahuannya sendiri kerana mendengar cerita orang kampung bahawa mudah untuk
mencari wang di sana. Maniam yang sudah berkahwin meninggalkan isterinya dan
berjanji akan mengirimkan wang setiap bulan kepada isterinya. Maniam tidak
mempunyai anak. Anak sulungnya sudah meninggal dunia. Di Pulau Pinang, Maniam
bekerja sebagai buruh di pelabuhan. Setelah berapa lama bekerja, Maniam dapat
mengirimkan wang kepada isterinya menerusi rakannya, Pillay. Malangnya, Pillay
tidak menyampaikan wang. Malah, Pillay turut mempengaruhi isteri Maniam untuk
hidup bersamanya. Cerita tersebut disampaikan oleh Raman, rakan sekampungnya
yang datang ke Pulau Pinang. Maniam yang kecewa membawa diri ke Bagan Tuan
Kecil dan bekerja di estet getah. Tidak lama bekerja, Maniam berpindah kerja di
kebun getah milik orang Inggeris di Cangkat Lima. Di estet ini, Maniam
merupakan seorang pekerja yang baik dan amat disayangi oleh tandil estet
tersebut, iaitu Perumal. Maniam akhirnya berkahwin dengan Malini, anak Perumal.
Namun, perkahwinan mereka tidak bertahan lama apabila seorang pekerja di estet
tersebut menyampaikan berita bahawa Maniam sudah beristeri dan tidak
bertanggungjawab terhadap isterinya. Maniam yang tidak tahan dengan sindiran
pekerja estet mengambil keputusan untuk meninggalkan Malini yang sangat
dicintai. Ada ketika itu, Malini sedang mengandung anak pertama. Pada malam dia
meninggalkan estet tersebut, dia diserang oleh beberapa orang yang memusuhinya
sehingga pengsan. Dia hanya tersedar apabila seorang Melayu benama Musa
menyelamatkannya. Mereka menjadi sahabat baik dan bekerja di Kebun Cangkat
Janggus sehinggalah Musa mengambil keputusan untuk berhenti dan pulang ke
kampungnya dengan alasan hendak berkahwin.
Petak keempat merupakan peleraian
cerita ini. Pengarang menceritakan ketiga-tiga kaum yang hidup saling membantu
dan bertoleransi. Petak keempat menceritakan tentang Seman dan ibunya yang
sampai di Kebun Cangkat Janggus setelah meninggalkan kampung. Di situ dia
bertemu Maniam yang merupakan tandil kebun tersebut. Seman diterima bekerja di
situ kerana Maniam mendapat tahu bahawa Seman merupakan anak kepada Musa yang
menyelamatkannya suatu masa dahulu. Dalam petak ini juga, Seman berkahwin
dengan Gayah, anak kepada Mat Ranggi di Kampung Nyior Chondong. Petak keempat
ini juga diceritakan Jepun yang datang ke Kedah melalui Siam. Di Kedah, Jepun
menangkap orang yang disyaki menyertai Bintang Tiga. Jepun datang ke kedai Cing
Huat dan Poh Eng yang ketakutan, melarikan diri dan diselamatkan oleh Seman dan
ibunya. Petak keempat juga menceritakan tentang Maniam yang ditangkap oleh
tentera Jepun. Maniam disoal siasat oleh seorang inspektor muda bernama
Ramakrisynan. Dalam sesi soal siasat itu, Maniam mendapat tahu bahawa
Ramakrisynan merupakan anaknya bersama Malini yang ditinggalkannya semasa dalam
kandungan lagi. Disebabkan itu, Maniam dilepaskan. Hasil bantuan Maniam juga
ibu Seman dan Poh Eng dilepaskan setelah ditangkap kerana melindungi ahli
Bintang Tiga. Ketika kumpulan komunis cuba berkuasa di Tanah Melayu, Jepun
menyerah kalah dan Inspektor Ramakrisynan yang ditugaskan oleh British untuk
mengetuai serangan khemah Bintang Tiga akhirnya berjaya memusnahkan khemah
gerombolan tersebut. Di akhir jalan cerita novel ini, pengarang menunjukkan
perpaduan kaum melalui tiga kaum iaitu Melayu, Cina dan India yang bersama-sama
mahu menyambut hari kemerdekaan di Kuala Lumpur.
2.0 Analisis Karya Agung Novel Interlok
2.1 Pemikiran dalam
Novel Interlok
Hassan
Ahmad (2004), dalam buku Pemikiran
Melayu: Tradisi Kesinambungan menyatakan pemikiran ialah proses kognisi
atau akal yang sifatnya sejagat, yakni dimiliki oleh semua manusia tidak kira
bangsa, justeru itulah manusia dikatakan makhluk yang rasional dan berakal,
berbeza daripada haiwan. Menurut beliau lagi, pengalaman sesuatu bangsa yang
berfikir merenungi dan memahami alamnya, baik alam kosmos mahupun alam terdekat
di sekeliling kehidupan sehariannya sehingga daripada pengalaman itu terhasil
beberapa banyak teks yang dapat dikaji sebagai penanda pandangan atau falsafah
hidup bangsa itu secara kolektifnya. Teks-teks tersebut memberi petunjuk
tentang konsep ilmu bangsa itu tentang kaedah berfikir bangsa itu sendiri yang
disampaikan menggunakan bahasanya sendiri.
Seri Lanang Jaya et al. (2016) pula menyatakan pemikiran
di dalam karya bermaksud subjek yang dibawakan oleh pengarang. Bermula daripada
idea dan pengalaman dimantapkan bersama-sama dengan imaginasi dan kreativiti
untuk dijelmakan menjadi persoalan dan tema karya. Daripada situlah ia
dikembangkan untuk menyampaikan mesej dan tujuan yang membentuk pemikiran dan
idealisme pengarang. Berdasarkan pendapat mengenai pemikiran, pemikiran dapat
disimpulkan sebagai satu idea dalam penulisan yang dihasilkan berdasarkan
pengalaman yang kemudiannya dinyatakan dalam penulisan sesebuah teks. Dalam
novel Interlok, terdapat lima pemikiran yang telah dikenal pasti
dimasukkan ke dalam isi novel tersebut. Pemikiran tersebut ialah soal politik,
soal ekonomi, soal agama dan soal pendidikan dan soal perpaduan kaum.
2.1.1 Soal Politik
Pemikiran
politik dalam novel ini dikaitkan dengan pemerintahan di Tanah Melayu pada masa
itu yang berada pada masa perang Jepun dan semasa darurat iaitu kebangkitan
Komunis Bintang Tiga. Dalam novel ini, dinyatakan bahawa Jepun tiba di Kedah
melalui Siam. Di Kedah, Jepun cuba menangkap sesiapa yang disyaki terlibat dan
menjadi ahli Bintang Tiga. Petikan di bawah merupakan petikan daripada novel
yang menunjukkan wujudnya pakatan Bintang Tiga dalam novel ini.
|
“Kami sudah bentuk barisan dalam hutan, kami akan rampas senjata mereka. Nanti kami akan minta bantuan pada orang putih. Lu mesti ikut bantu kami.”
“Apa yang mesti gua bantu?”
“Lu mesti katakan pada orang kampung jangan bantu Jepun, jangan beri beras pada mereka, jangan kerjasama,” jawab Yew Seng.
“Kalau mereka paksa, bagaimana?”
“Cuba cari jalan, satu dua orang jadi korban tak apa. Kalau kami sudah kuat kami akan datang bantu”.
Lazim diam sejurus. Mahu ikut kata Yew Seng ataupun mahu ikut Jepun. Kalau ikut Yew Seng, sudah tentu ada yang jadi korban; kalau ikut Jepun juga ada korbannya nanti. Dia bingung.
(Interlok, 2005: 351)
|
Berdasarkan
petikan novel di atas, Yew Seng mempengaruhi Lazim agar menyertai Bintang Tiga
untuk menentang Jepun. Selain memperlihatkan pendudukan Jepun di Tanah Melayu
dan penentangan komunis Bintang Tiga terhadap Jepun, pemikiran politik juga
ditunjukkan dengan adanya penentangan terhadap penubuhan Malayan Union. Jelas
menunjukkan melalui contoh di atas, pengarang menyampaikan pemikirannya
berkaitan soal politik atau pemerintahan dalam novel ini. Pengarang menggunakan
Jepun, Bintang Tiga dan Inggeris sebagai kuasa penjajah yang cuba berkuasa di
Tanah Melayu pada masa itu.
2.1.2 Soal Ekonomi
“Pak Musa membeli tanah dan binatang itu daripada duit yang diberikan oleh Cina Panjang. Siapa yang dapat menahan dia daripada membeli tanah-tanah itu? Dia anak negeri ini. Siapa yang berani bertanya dari mana dia dapat wang? Tak ada siapa.” Penghulu Talib menggeleng. “Jual beli yang Pak Musa lakukan dengan tuan tanah itu memang sah menurut undang-undang . Tapi, sesudah itu dia dan Cina Panjang membuat pula perjanjian lain yang mengikat Pak Musa daripada menguasai tanah itu sebagai miliknya yang mutlak. Itulah surat pinjam wang yang Seman tengok tu!”
(Interlok, 2005: 84)
|
Pemikiran
berkaitan ekonomi juga ditunjukkan melalui keluarga Cing Huat. Walaupun Cing
Huat merupakan pendatang dari negeri China, tetapi taraf hidup mereka adalah
lebih baik berbanding dengan kaum Melayu dan India pada ketika itu. Cing Huat
dan bapanya, Kim Lock pada mulanya bekerja di Singapura, kemudian di Melaka,
Perak, Pulau Pinang dan akhirnya ke Simpang Empat, di Kedah. Di situ ditunjukkan
Cing Huat bijak dalam mempergunakan Pak Musa untuk memperoleh tanah orang
Melayu. Di situ juga, Cing Huat juga membuka bersama ayahnya kedai runcit yang
akhirnya menjadi bertambah besar dan maju kerana menjadi tumpuan kepada para
petani dan pekerja estet di daerah itu. Hal ini boleh dibuktikan melalui
petikan daripada novel yang terdapat di bawah:
Cing Huat berasa puas hati dengan kemajuan yang
dicapainya sekarang. Kedainya bertambah besar, lebih besar daripada kedai-kedai
yang lain di pekan itu: menjual segala macam barang – dari pekakas dapur,
pekakas rumah, pekakas pertanian, sampai kepada ikan bakar dan sayur-mayur.
Hanya seperkara yang terkilan di hatinya. Dia mempunyai dua orang saja anak
lelaki – Yew Hock dan Yew Seng.
(Interlok,
2005: 196)
“Badan saya masih kuat dan akan bertambah kuat kalau saya tahu saya mendapat kerja”.
Maniam tersenyum. Budak ini tak ubah seperti Musa dulu, keras hati.
“Kau pulanglah dulu. Dua hari lagi datang ke mari. Aku akan beri jawab.” Maniam berjanji dengan Seman.
(Interlok, 2005: 297)
|
Berdasarkan kesemua contoh petikan
di atas, tidak dapat dinafikan bahawa pengarang novel amat menonjolkan hal
berkaitan ekonomi dalam novel. Hal berkaitan ekonomi ini ditunjukkan oleh
pengarang dalam setiap watak yang mewakili tiga kaum utama di Tanah Melayu pada
masa itu. Berdasarkan novel ini, dapat dilihat pergerakan ekonomi kaum Melayu
yang diwakili oleh keluarga Seman pada mulanya baik kemudian menurun dan dalam
keadaan baik semula apabila berkahwin dengan anak orang berada. Keluarga Cing
Huat pula menunjukkan peningkatan dalam taraf ekonominya, begitu juga dengan
Maniam yang mewakili kaum India.
2.1.3 Soal Agama
Seperti kebanyakan karya kreatif, soal agama tidak dilupa untuk diselitkan sebagai isi penceritaan. Soal agama dalam novel ini ditunjukkan melalui watak Seman. Seman mula menjadi seorang yang lebih beragama setelah kematian ayahnya. Hal ini boleh dibuktikan melalui petikan daripada novel di bawah:
“Sejak bapanya meninggal, Seman cukup kuat beribadat. Cukup banyak dia meminta doa kepada Tuhan supaya dia diberi perlindungan dan pertolongan. Dia masih takut dan bimbang pada Cina Panjang itu, seolah-olah Cina Panjang itulah sekarang yang menentukan nasibnya.”
(Interlok, 2005: 298)
Selain peristiwa selepas kematian ayahnya, semasa ibunya dalam tahanan Jepun, Seman juga turut menjalankan ibadah solat dan berdoa kepada Tuhan agar ibunya selamat. Melalui situasi ini, dapat dilihat bahawa Seman sebagai oraang yang beragama Islam sangat mempercayai akan kewujudan Tuhan yang hanya pada-Nya dapat diampunkan dosa dan dimakbulkan doa. Contoh dalam novel:
Malam itu Seman tidur di masjid; dan
semalam-malaman dia tidak dapat memejamkan mata. Dia teringatkan ibunya.
Dia menyesal dan meminta ampun kepada Tuhan atas kesalahnnya. Tengah malam
dia bangun bersembahyang dan berdoa; kata orang sembahyang pada tengah malam
serupa itu makbul doanya. Dia bermohon moga-moga ibunya selamat.
(Interlok,
2005: 358)
2.1.4 Soal Pendidikan
Dalam
novel ini, pengarang turut memuatkan pemikirannya tentang pendidikan pada zaman
dahulu. Pendidikan dianggap sesuatu yang remeh ditunjukkan melalui watak Pak
Musa yang tidak menghantar anaknya ke sekolah, iaitu Seman. Seman buta huruf.
Hal ini boleh ditunjukkan melalui petikan daripada novel seperti di bawah:
Seman sebenarnya mahu bersekolah
tetapi ayahnya, Pak Musa tidak mahu Seman ke sekolah. Seman mahu bersekolah
seperti rakannya, Mamat Labu dan Lazim. Dia mahu pakai baju dan seluar baharu,
dia mahu ayahnya mebelikannya kopiah merah. Seman merajuk kerana tidak
dibenarkan ke sekolah. Selama dua hari dua malam Seman menangis teresak-esak
tidak mahu makan dan minum. Hal ini ditunjukkan melalui petikan novel di bawah:
“Dua hari dua malam Seman menangis
teresak-esak tidak mahu makan dan minum. Dia mahu bersekolah macam Mamat Labu
dan Lazim. Dia mahu pakai baju dan seluar baru, dia mahu bapanya belikankopiah
merah. Pak Musa dan Mak Limah jadi kelam-kabut. Nasib baiklah Pak Musa teringat
pada Lebai Man, guru Quran itu.”
(Interlok,
2005: 40)
|
Berdasarkan
petikan novel di atas, Seman merajuk dan bersedih kerana tidak dibenarkan
bersekolah oleh ayahnya. Untuk memujuk Seman, Pak Musa terfikir untuk
menghantar Seman belajar mengaji di rumah Lebai Man. Hal ini boleh dibuktikan
melalui petikan novel di bawah:
“Saya mau hantar Seman mengaji di rumah Lebai”,
katanya pada Lebai Man ketika mereka bertemu di depan masjid, ketika mereka
sama-sama mahu pergi sembahyang Jumaat. “Lebai tentu tak menolak, bukan?”
Lebai
Man memandang muka Pak Musa sejurus lamanya. Anak matanya hitam bersinar-sinar.
Pak Musa gelisah sebentar menerima renungan serupa itu. “Apakah betul yang Pak
Musa cakap cakap ni? Seman tak sekolah?”
(Interlok,
2005: 42-43)
Namun
begitu, masih terdapat watak yang mementingkan pendidikan yang ditunjukkan
dalam novel ini. Watak yang ditunjukkan sebagai seorang yang berpendidikan
dalam novel ini ialah watak Lazim yang merupakan bekas pelajar di Maktab
Perguruan Sultan Idris (MPSI) dan telah menjadi seorang guru. Lazim ialah rakan
kepada Seman dan anak kepada Pak Usuh. Berikut merupakan contoh daripada novel
yang menyatakan bahawa pendidikan telah mengubah hidup Lazim sekeluarga:
“Bapanya juga orang miskin, tetapi sekarang, kerana
dia bekerja sebagai guru, maka martabat bapanya di kalangan orang-orang kampung
itu naik satu darjat. Mereka pun mengubah panggilan terhadap Pak Usuh bapa
Cikgu Lazim. Lazim tahu bapanya sudah tidak menyesal lagi kerana dia telah
diseret ke sekolah oleh guru besar. Malah sudah berapa kali Pak Usuh menyatakan
terima kasih kepada guru besar itu yang telah menyebabkan anaknya itu kini
menjadi guru dan dia menjadi bapa guru.”
(Interlok,
2005: 95-96)
Tidak
dapat dinafikan bahawa pemikiran pengarang berkaitan isu pendidikan jelas
dipaparkan dalam novel ini. Pengarang sebenarnya menunjukkan betapa pendidikan
itu sangat penting untuk mengubah jalan hidup daripada hidup susah kepada hidup
senang dan yang paling penting tidak mudah ditipu oleh orang lain.
2.1.5 Soal Perpaduan Kaum
Perpaduan
kaum merupakan pemikiran yang paling penting dibawakan oleh pengarang dalam
novel Interlok. Pada awal cerita dalam novel ini, perpaduan antara kaum
kurang ditonjolkan, namun, pada bahagian akhir novel telah ditunjukkan betapa
perpaduan kaum menjadi penyelesaian terhadap isu yang disampaikan dalam novel.
Perpaduan kaum ditunjukkan melalui tiga kaum utama di Malaysia iaitu, Melayu,
Cina dan India. Situasi ini dapat dilihat melalui beberapa peristiwa seperti
ketika Seman menyelamatkan Poh Eng yang merupakan anak kepada Cing Huat
daripada serangan Jepun, peristiwa Maniam menerima Seman bekerja di kebun
tempatnya menjadi tandil, peristiwa Inspektor Ramakrisynan menyelamatkan Poh
Eng, Yew Seng, ayahnya Maniam dan ibu Seman, iaitu Mak Limah daripada tahanan
Jepun. Perpaduan juga dapat dilihat melalui petikan daripada novel seperti yang
terdapat di bawah:
Waktu Yew Seng masih di dalam rumah sakit beberapa
tahun yang lalu, mereka dari pekan itu dan dari kampung sekitarnya telah
mengumpulkan wang untuk membeli kaki kayu tersebut, tetapi Cing Huat berkeras
menolaknya, dia mahu memberi sendiri. Dia ada wang. Dia tidak mahu menyusahkan
orang ramai kerana anaknya itu. Tetapi, Lazim dan Raman pun berkeras pula,
mereka juga mahu menolong Yew Seng. Keputusan terakhir diserahkan kepada Yew
Seng, dan dia memilih kaki kayu yang akan diserahkan oleh masyarakat Melayu dan
India, masyarakat Cina di pekan itu ikut sama kemudian. Itulah kaki kayu yang
digunakan oleh Yew Seng sekarang.
(Interlok,
2005: 424)
Berdasarkan
petikan di atas, Yew Seng yang cedera di kaki akibat serangan khemah komunis
telah memilih untuk menerima kaki kayu yang diberi oleh masyarakat Melayu dan
India, kemudian diikuti oleh masyarakat Cina. Melalui peristiwa tersebut, dapat
disimpulkan bahawa pengarang jelas memasukkan pemikirannya berkaitan soal
perpaduan masyarakat yang berbilang kaum di negara ini.
2.2 Falsafah dalam Novel
Interlok
Dalam
penghasilan sesebuah karya, tidak lengkap sekiranya pengarang tersebut tidak
memuatkan falsafah-falsafah yang bersesuaian dengan penceritaan sesebuah karya.
Falsafah membawa maksud pengetahuan tentang pengertian yang dianggap sebagai
ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar ilmu-ilmu lain (Kamus Dewan Edisi
Keempat, 2015). Seorang ahli falsafah Islam yang terkenal, iaitu Al-Farabi
mengatakan bahawa istilah falsafah diambil daripada perkataan philosophia yang kemudiannya dihuraikan
sebagai philo yang merujuk kepada
pencinta, manakala sophia pula
membawa pengertian bijaksana. Oleh hal yang demikian, falsafah merujuk kepada pencinta bijaksana. Plato dalama Mana
Sikana (1996) pula mengatakan bahawa falsafah merupakan ilmu pengetahuan yang
berhasrat untuk mencari dan mencapai hakikat kebenaran yang asli.
Secara umumnya, falsafah mempunyai
ciri-ciri yang merangkumi pemikiran tertinggi dengan tujuan untuk mendapatkan
kebenaran. Penyataan itu dapat dikukuhkan lagi dengan kenyataan daripada yang
menegaskan bahawa mekanisme falsafah ialah proses memikirkan sesuatu dengan
sangat mendalam. Dengan itu, falsafah akan membincangkan sesuatu dengan
terperinci untuk mendapatkan jawapan yang benar dan realistik terhadap sesuatu
perkara. Dalam karya Interlok,
penekanan hanya diberikan kepada enam daripada lapan falsafah yang telah
disebutkan oleh Seri Lanang Jaya et al.
(2016). Lima falsafah tersebut ialah falsafah sejarah, falsafah poltik,
falsafah metafizika, falsafah sosial dan falsafah ekonomi.
2.2.1 Falsafah Sejarah
Roeslan
Abdulgani mengatakan bahawa sejarah ialah ilmu yang meneliti dan menyelidiki
secara sistematis keseluruhan perkembangan masyarakat serta kemanusiaan pada
masa lampau beserta kejadian-kejadiannya. Selain itu, sejarah menurut Ibnu
Khaldun pula merupakan catatan tentang masyarakat umat manusia atau peradaban
dunia dan tentang perubahan-perubahan yang terjadi pada watak masyarakat itu.
Sehubungan
itu, falsafah sejarah turut dijumpai dalam karya ini meskipun karya ini
bukanlah satu karya sejarah yang total tetapi merupakan sebuah karya adaptasi
realiti sejarah awal Tanah Melayu pada suatu ketika dahulu. Falsafah yang cuba
diterapkan dalam aspek ini ialah peristiwa yang dapat dijadikan panduan orang
ramai untuk mengenali asal-usul negara ini. Hal ini demikian kerana, karya ini
ingin menjelaskan kepada orang ramai mengenai sejarah dan titik tolak
kedatangan awal orang Cina dan India ke Tanah Melayu. Peristiwa itu bermula
apabila Chin Huat ditarik datang ke Tanah Melayu disebabkan peluang pekerjaan
yang ditawarkan oleh British dalam sektor perindustrian. Kehidupan miskin
keluarga Chin Huat di tanah asal mereka yang terletak di Tanah Besar, China
menjadi faktor penolak Chin Huat dan bapanya, Kim Lock untuk keluar dari China
dan mencuba nasib di Tanah Melayu. Keadaan yang sama juga berlaku kepada kaum
India yang datang ke Tanah Melayu oleh faktor penolak dan penarik yang sama.
Situasi ini dapat ditunjukkan menerusi keluarga Maniam yang digambarkan telah
belayar meninggalkan Pelabuhan Nagapatam ke Pulau Pinang pada tahun 1910.
Memandangkan Maniam juga tertindas dan tersisih di negara mereka sendiri, maka
keadaan ini merupakan salah satu faktor penolak yang penting dalam konteks
kedatangan golongan pekerja dari India ke Tanah Melayu pada awal abad ke-20.
Yang berikut merupakan contoh yang membuktikan kenyataan tersebut:
Dalam
bulan Julai 1910, di dalam sebuah kapal penumpang yang belayar meninggalkan
pelabuhan Nagapattam menuju ke Pulau Pinang, terdapat seorang penumpang bangsa
Tamil dari sebuah desa yang terletak di dekat Tricur, Kerala, sebuah negeri di
pantai Barat India Selatan. Sudah dua hari sejak dia meninggalkan kampungnya,
dengan menumpang berbagai-bagai jenis kenderaan, akhirnya dia sampai di Madras.
Dari situ dia menumpang bas ke Nagapattam, kota pelabuhan yang akan
menghubunginya dengan Negara Emas.
Di dalam kapal itu ada kira-kira 120
orang penumpang di atas dek. Mereka datang dari berbagai-bagai daerah -
Pondicerry, Pulikat, dan Madras; dan ada juga dari Malabar, Kerala dan
Hyderabad. Ada yang sudah tentu pekerjaannya, kerana mereka berangkat melalui
kangani - wakil yang mencari buruh untuk kebun dan ladang getah di Malaya.
(Interlok, 2005:215)
Oleh
hal yang demikian, contoh di atas jelas menunjukkan sejarah kedatangan awal
masyarakat China dan India di Tanah Melayu. Melalui peristiwa itu, dapatlah
kita mengetahui sebab dan rasional kedatangan kedua-dua kaum itu ke Tanah
Melayu. Di samping itu, peristiwa itu juga menjawab persoalan ramai mengenai
sebab Malaysia terdiri daripada masyarakat yang berbilang kaum. Daripada karya
ini, generasi kini secara tidak langsung berpeluang untuk mengetahui asal-usul
wujudnya tiga kaum terbesar di negara ini.
2.2.2 Falsafah Metafizika
Ibnu
Sina dalam Mana Sikana (1996) membahaskan falsafah metafizika dengan lima
dasarnya, iaitu adanya Tuhan dan hubungan dengan alam semesta, hukum alam atau
hierarkinya, hukum sebab musabab konsepsi Yang Maha mengatur dan Tuhan yang
Maha Esa. Ringkasnya, metafizika merupakan ilmu yang memikirkan tentang
kewujudan dan keberadaan. Dalam karya ini, falsafah metafizika yang cuba
ditonjolkan oleh penulis ialah ketenangan yang diperoleh selepas mendekatkan
diri kepada Tuhan. Falsafah ini dapat dilihat menerusi watak Seman yang cukup
kuat beribadat selepas kematian bapanya. Dikatakan bahawa Seman beroleh
ketenangan dan kelapangan dada setelah dia menunaikan solat secara kusyuk tanpa
dibebani dengan masalah-masalah duniawi. Selepas itu, Seman juga berasa bahawa
dirinya benar-benar dekat dengan Tuhan di samping berasa bahawa solatnya itu
diterima Tuhan. Yang berikut merupakan contoh yang menggambarkan peristiwa
tersebut:
Seman
sampai di depan surau ketika orang-orang mahu sembahyang Isyak. Dia terus
mengambil wuduk dan berdiri di saf yang kedua di sebelah Mail Jambul. Dia tahu
Mail Jambul menjelingnya, tetapi ia tidak peduli. Setelah Lebai Man mengangkat
takbir sebagai imam, Seman pun membulatkan fikirannya, mengangkat takbir
sebagai makmum. Beberapa kali dia cuba membetulkan fikirannya yang mahu
menyeleweng; dan akhirnya apabila sembahyang itu selesai, dia berasa telah
menang. Lapang dadanya, baru kali inilah dia berasa dirinya benar-benar dekat
dengan Tuhan.
(Interlok, 2005 : 299)
Keadaan
di atas jelas membuktikan kepada kita bahawa sesiapa yang berusaha mendekatkan
diri kepada Tuhan dengan melaksanakan amal ibadat seperti menunaikan solat,
berzikir dan berdoa akan beroleh ketenangan dan kedamaian hati. Ketenangan
tersebut akan membantu seseorang itu agar tidak tenggelam dengan masalah dunia
yang tidak pernah-pernah selesai. Berdasarkan contoh tersebut, dilihat bahawa
Seman berasa hatinya semakin lapang meskipun pada ketika itu dia dilanda
pelbagai masalah dunia.
2.2.3 Falsafah Sosial
Kamus
Dewan Edisi Keempat (2015) mentakrifkan sosial sebagai segala hal yang
berkaitan dengan masyarakat, perihal masyarakat atau kemasyarakatan. Manakala
falsafah sosial menurut Seri Lanang Jaya et
al. (2016) merujuk kepada gambaran kehidupan realiti manusia. Falsafah
sosial dalam karya Interlok ini dapat
dilihat melalui beberapa bahagian. Yang berikut merupakan falsafah sosial yang
telah dikenal pasti dalam karya ini:
- Kemunduran sesuatu kaum
Kemunduran sesuatu kaum ini dapat
dilihat menerusi watak Seman dan ayahnya yang mewakili orang Melayu yang
dilumpuhkan oleh pihak British. Seman merupakan seorang anak kampung yang tidak
berpendidikan kerana peluang pendidikan yang disediakan oleh British sangat
terhad dan terbatas. Keadaan ini diburukkan lagi dengan tindakan ayahnya, Pak
Musa yang meyembunyikan Seman daripada dihantar ke sekolah Melayu. Dalam karya
ini, digambarkan bahawa Pak Musa enggan menyerahkan anaknya, Seman kepada
guru-guru yang mengajak anak-anak kampung untuk pergi ke sekolah kerana
menurutnya orang Melayu tidak perlu ke sekolah. Hal ini demikian kerana, sudah
memadai sekiranya anak-anak itu tahu sembahnyang dan tahu membaca doa sebagai
bekalan ke akhirat kelak. Contoh yang berikut akan menerangkan lagi situasi itu
dengan lebih jelas:
Pak
Musa memandang Cina Panjang ketika Pak Kadim bercerita itu. Dia nampak senyuman
panjang pada muka sembap orang Cina itu, tetapi dia tidak tahu apa ertinya
senyuman itu. Pak Musa tahu anak-anak Cina Panjang bersekolah. Anak
perempuannya, Poh Eng juga bersekolah. Kalau petang-petang becok mulut
anak-anak itu membaca buku sekolah, macam orang berdikir. Tetapi orang Cina
lain, tidak boleh sama dengan orang Melayu. Orang Cina berniaga, mereka mesti
tulis nama barang yang mereka beli, kalau tidak tulis takkan mereka ingat
beribu-ribu jenis barang yang ada di dalam kedai mereka. Lagipun kalau ada
orang berhutang, mereka kena tulis juga. Siapa yang berhutang, berapa banyak
hutangnya. Tetapi orang Melayu buat apa sekolah. Mengaji Quran sudah. Tahu
sembahyang, tahu baca doa sedikit, cukup untuk bekalan, fikir Pak Musa.
(Interlok, 2005: 39)
Sikap yang ditunjukkan oleh Pak Musa
seperti contoh di atas merupakan sikap orang Melayu setelah jiwa dan hati
mereka dilumpuhkan oleh sistem pengasingan (isolation)
dan peminggiran (marginalisation)
British (SM. Zakir, 2011). Hasil daripada sistem itu, hampir seluruh orang
Melayu pada ketika itu tidak berpendidikan, terasing daripada modeniti dan
terpinggir daripada mobiliti sosial kerana masih mengekalkan aktiviti bertani,
berkebun dan menangkap ikan untuk menyara diri. Selain itu, petikan di atas
juga jelas menjadi faktor kemunduran masyarakat Melayu pada ketika itu.
Disebabkan mereka tidak mempunyai pendidikan, mereka lebih tertinggal di
belakang jika dibandingkan dengan kaum Cina yang lebih maju daripada mereka. Selain
itu, keadaaan tersebut juga berlaku disebabkan sistem pengasingan yang
dijalankan oleh British untuk mengasing-asingkan setiap kaum itu mengikut
sektor. Ekoran daripada itu, terdapat satu kaum yang terpaksa menjadi kambing
hitam demi keuntungan dan kepentingan British. Dalam situasi ini, kaum Melayu
menjadi mangsa British sekali gus menjadikan mereka hamba di tanah sendiri.
- Antagonisme antara kaum
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat
(2010), antagonisme merupakan perkataan yang merujuk kepada pertentangan antara
dua pihak yang merangkumi orang, kumpulan, organisasi atau sebangainya. Oleh
itu, antagonisme antara kaum merupakan pertentangan yang berlaku antara
kaum-kaum. Dalam karya ini, antagonisme kaum dapat dilihat melalui pembentukan
stereotaip antara satu etnik dengan etnik yang lain. Keadaan ini dapat dilihat
apabila Cing Huat melarang anaknya Yew Seng daripada berkawan dengan anak-anak
orang Melayu kerana tidak ingin anaknya itu menjadi seorang yang pemalas
seperti orang Melayu. Situasi ini dapat dilihat menerusi contoh di bawah:
"Tapi
apa? Lu mahu ikut macam Huan Na (Melayu). Malas, tat tahu cari duit. Gua tak
mahu lu jadi macam mereka."
"Itulah lu, suka manjakan
anak-anak. Gua tak suka mereka ikut macam Huan Na itu. Lu tengok apa ada pada
mereka. Kalau kita tak datang ke sini, gua tak tahu bagaimana mereka boleh
hidup." Cing Huat memandang Poh Kheng yang duduk terbenam di kerusi,
dagunya separas meja.
(Interlok, 2005: 199)
Berdasarkan contoh tersebut, dapat
dilihat bahawa Cing Huat tidak menyenangi kaum Melayu kerana pada anggapannya
orang Melayu itu merupakan orang yang pemalas dan tidak pandai mencari duit dan
hanya tahu bergantung kepada orang lain. Pembentukan stereotaip dan kewujudan
jurang antara satu etnik dengan satu kaum itu berlaku akibat kebimbangan yang
dialami pihak British terhadap kedudukan orang Melayu sebagai masyarakat
peribumi yang berpotensi untuk mencabar kekeuasaan British. Oleh sebab itu,
British mengeksploitasikan kedatangan dua kaum, iaitu kaum Cina dan India untuk
mengimbangi permasalahan itu. Daripada situasi itu, British membentuk
stereotaip dan mencipta jurang yang menjarakkan satu kaum dengan kaum yang lain
bagi mengembangkan lagi perasaan curiga dan prasangka yang tidak berkesudahan
antara kaum-kaum tersebut.
- Penyatupaduan tiga kaum besar
Penyatupaduan antara kaum ini dikenali
juga sebagai intergrasi antara kaum. Falsafah ini dapat dilihat menerusi bab
empat karya ini yang bertajuk Interlok.
Istilah Interlok itu didefinisikan
sebagai perbuatan yang menghubungkan sesuatu dengan seuatu atau dengan erti
kata lain menjadikan sesuatu itu bersatu atau bergandingan (Kamus Webster,
2005). Penyatupaduan tiga kaum besar ini dapat dilihat setelah Cing Huat
menubuhkan satu persatuan orang Cina yang memerlukan penglibatan dan kerjasama
orang Melayu dan orang India dalam usaha untuk menjadikan tanah yang diduduki
mereka itu milik bersama. Daripada peristiwa itu, dikatakan bahawa Cing Huat
kerap berjumpa dengan Lazim yang menjadi pemimpin Melayu di kampung-kampung
sekitar pekan itu untuk membincangkan usahasama mereka. Yang berikut, merupakan
contoh kepada peristiwa di atas:
"Kita
tak boleh berdiam diri saja melihat kejadian yang berlaku di sekeliling kita.
Kita tak boleh biarkan nama kita rosak kerana tindakan liar yang dilakukan oleh
orang komunis yang sedang berperang dengan tentera kerajaan di dalam hutan.
Kita tak boleh membiarkan nama kita busuk kerana perbuatan mereka itu. Kita
mesti bersatu dalam persatuan bangsa kita dan bekerjasama dengan orang Melayu
dan orang India untuk menjadikan negeri ini negeri kita semua. Kita tak akan
balik lagi ke negeri Cina. Kita tak tahu lagi bagaimana negeri itu dan apa yang
terjadi di sana."
(Interlok, 2005 : 403)
Berdasarkan
contoh di atas, dapatlah dikatakan bahawa peristiwa itu menyebabkan tercetusnya
kesedaran untuk bekerjasama dan bersatu padu dalam dalam kalangan masyarakat
yang selama ini hidup dalam kelompok mereka sendiri tanpa bercampur dengan
kaum-kaum lain. Selain itu, penyatupaduan itu merupakan salah satu alternatif
yang dipersetujui oleh semua untuk menyelesaikan permasalahan utama yang
membelenggu mereka pada ketika itu. Daripada peristiwa itu, maka wujudlah
intergrasi kaum di Tanah Melayu.
2.2.4 Falsafah Ekonomi
Menurut Seri Lanang Jaya et al. (2016) falsafah ekonomi merupakan
falsafah yang merujuk kepada sistem pendapatan dan pengurusan harta benda.
Dalam karya nukilan Abdullah Hussain ini, falsafah ekonomi yang cuba
ditunjukkan adalah berkaitan dengan kesusahan yang dialami oleh ketiga-tiga
kaum dalam menyara kehidupan seharian semasa era penjajahan. Hal ini demikian
kerana, dasar pecah dan perintah yang diamalkan oleh pihak British menyebabkan
semua orang India menguasai ladang dan kebun, orang Melayu menjadi petani
sementara orang Cina pula menguasai lombong dan perniagaan serta perdagangan.
Dengan ini, dapatlah dikatakan bahawa dasar yang ditetapkan oleh British itu
menetukan sosio-ekonomi setiap kaum. Disebabkan dasar itu jugalah, Seman
mempunyai kesukaran untuk meminta kerja di kebun getah kerana tidak ada orang
Melayu yang bekerja di situ melainkan orang India.
Orang
India menguasai perkebunan, orang Melayu menjadi petani, nelayan dan
pegawai-pegawai negeri; sementara orang Cina pula menguasai lombong bijih,
perdagangan. Selama itu, belum ada yang menghubungkan ketiga-tiga masyarakat
besar ini, tentulah tidak ada persatuan.
(Interlok, 2005: 401)
Berdasarkan
contoh tersebut, dapatlah kita lihat bahawa ketiga-tiga kaum terbesar itu
menjana ekonomi mengikut ketetapan yang diberikan oleh pihak British. Keadaan
itu menunjukkan bahawa tidak ada satu kaum yang akan menjalankan kegiatan
ekonomi yang sama dengan kaum lain disebabkan oleh faktor-faktor tertentu.
Dalam karya ini, digambarkan bahawa Seman dan keluarganya menjalankan aktiviti
bersawah, Cing Huat dan keluarganya menjadikan perniagaan dan perlombongan
sebagai usaha untuk menyara kehidupan di tanah orang dan Maniam yang bekerja di
estet kepunyaan orang Inggeris.
Di
samping itu, falsafah ekonomi dalam karya ini juga dapat dilihat melalui
kemiskinan dan kesusahan yang dialami menjadi sebab penghijrahan seseorang
untuk mencari kerja demi sesuap nasi. Keadaan ini dapat dilihat melalui
keluarga Cin Huat dan Maniam. Akan tetapi, penulisan ini akan memberikan
penekanan kepada Maniam. Kehidupan Maniam yang digambarkan dalam cerita ini
adalah amat sukar. Memandangkan setiap tahun bilangan penduduk di desanya
bertambah, Maniam berasa sangat sukar untuk mencari makan kerana saingan yang
terpaksa dihadapinya di samping dia juga tidak memiliki sebarang tanah di
desanya itu. Dikatakan juga bahawa, Maniam bekerja dengan mengambil upah
mengerjakan tanah orang lain dengan bayaran beras. Akan tetapi, beras yang
diberikan itu cukup menampung kehidupannya selama beberapa bulan sahaja.
Selepas itu, dia terpaksa mencari pekerjaan lain pula. Disebabkan kemiskinan dirinya, Maniam
mengambil keputusan untuk menerima tawaran pihak British yang memerlukan buruh
untuk bekerja di kebun getah mereka. Keadaan ini dapat dibuktikan melalui
petikan di bawah:
Keadaan
penghidupan di desanya itu amat sukar. Mereka tidak punya tanah. Setiap tahun
orang bertambah. Penduduk sudah padat dan Maniam berasa sudah terlalu sempit
baginya untuk mencari makan. Dia mengambil upah mengerjakan tanah orang lain,
upahnya dengan beras, tetapi hanya cukup untuk beberapa bulan. Lepas itu, dia
terpaksa mencari kerja lain.
(Interlok,
2005: 219)
Contoh
di atas jelas menunjukkan kemiskinan dan kepayahan yang dialami oleh Maniam
dalam menjalani kehidupannya di tempat asalnya. Kepadatan penduduk di desanya
itu menyukarkan lagi peluang Maniam untuk mencari kerja. Disebabkan ingin
meningkatkan taraf hidupnya dalam usaha untuk menyara diri dan keluarganya,
Maniam mengambil keputusan untuk behijrah dan mencari kerja di tempat lain
untuk menampung kehidupan mereka.
2.2.5 Falsafah Politik
Politik menurut Bluntschili (2000) ialah
ilmu yang memerhatikan masalah kenegaraan dengan memperjuangkan pengertian dan
pemahaman tentang negara dan keadaannya, sifat-sifat dasarnya, dalam pelbagai
bentuk atau manifestasi pembangunannya. Oleh itu, falsafah politik yang cuba
disampaikan melalui karya ini ialah kesedaran dan kebangkitan semangat nasionalisme
dalam kalangan masyarakat. Kebangkitan dan kesedaran ini berlaku akibat
penubuhan perlembagaan Malayan Union
yang dianggap telah menghina orang Melayu. Hal ini demikian kerana, penubuhan
tersebut telah membawa kepada penghapusan kedaulatan dan kuasa raja-raja Melayu
dan penghakisan tamadun orang Melayu. Oleh hal yang demikian, faktor-faktor itu
menjadi pendorong dan pemangkin semangat masyarakat Melayu untuk menentang
pertubuhan Malayan Union pada ketika
itu. Dalam karya ini, penulis menggambarkan situasi tersebut menerusi watak
Lazim, iaitu selaku ketua daerah itu yang berusaha untuk memimpin orang-orang
kampung untuk turut serta dalam kempen menentang Malayan Union. Kesungguhannya itu akhirnya berjaya menarik
perhatian Seman yang tidak tahu-menahu mengenai ilmu politik untuk membantah
tujuan orang putih melalui penubuhan Malayan
Union. Yang berikut merupakan contoh yang menjelaskan situasi tersebut:
Tiba-tiba
keadaan politik berubah, orang Melayu bangun menentang Malayan Union yang mahu
disugukan oleh kerajaan Inggeris. Mereka mengangga perlembagaan baharu itu
sebagai suatu penghinaan. Lazim menjadi ketua daerah itu, dia bergerak cergas
mempimpin orang-orang kampung itu ikut serta dalam kempen menentang Malayan
Union.
(Interlok, 2005: 388)
Daripada
contoh di atas, dapatlah dikatakan bahawa semangat cinta akan tanah air berjaya
mendorong masyarakat dalam Interlok
ini untuk mempertahankan hak mereka daripada dieksploitasi oleh penjajah yang
sudah semestinya ingin memperoleh keuntungan yang lebih besar melalui penubuhan
tersebut sekali gus dapat menjamin kedudukan mereka sebagai penguasa di Tanah
Melayu. Contoh tersebut juga menunjukkan bahawa masyarakat sudah celik dan
bijak dalam meramal keadaan yang berlaku sekiranya mereka berada di bawah
telunjuk penjajah lagi. Memandangkan mereka tidak ingin dibayangi oleh penjajah
lagi, mereka mengambil keputusan untuk keluar daripada cengkaman itu dengan
memperjuangkan hak mereka menerusi kempen yang menentang pembentukan Malayan Union di Tanah Melayu pada
ketika itu.
2.3 Nilai Budaya dan
Pandangan Hidup dalam Novel Interlok
Perkataan
budaya berasal daripada perkataan Sanskrit iaitu buddayah. Buddayah merupakan
kata jamak bagi perkataan buddhi yang membawa maksud budi pekerti atau akal.
Jika dilihat dalam pengertian yang luas, bermaksud segala sesuatu yang dibawa
atau dikerjakan oleh manusia. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), budaya
ialah kemajuan fikiran, akal budi (cara berfikir, berkelakuan dan sebagainya).
Budaya juga merujuk kepada keseluruhan pengertian, nilai, norma, ilmu
pengetahuan serta struktur-struktur kemasyarakatan, keagamaan, penghasilan seni
dan intelektual yang membentuk ciri-ciri khas sesebuah masyarakat (Seri Lanang
Jaya et al. 2016: 117). Menurut Carla (2014), budaya dimaksudkan sebagai
corak berkongsi tingkah laku dan interaksi membina kognitif, afektif dan kefahaman
yang dipelajari melalui proses sosialisasi. Selain itu, budaya juga adalah
sebagai suatu cara hidup yang diamalkan oleh kumpulan tertentu iaitu merangkumi
sistem sosial, agama, adat resam dan nilai.
Seterusnya, pandangan hidup adalah
suatu konsep yang dimiliki oleh masyarakat atau komuniti tertentu, bertujuan
untuk menanggapi dan menerangkan segala permasalahan yang berkaitan dengan
Tuhan, manusia dan alam (Seri Lanang Jaya et al. 2016: 117). Menurut
Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup mestilah bersumberkan Islam yang
merangkumi hal dunia dan hal akhirat. Pandangan hidup orang Melayu biasanya
melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan dengan alam dan sesama manusia.
Menurut Seri Lanang Jaya et al. (2016), pandangan hidup manusia dapat
diperincikan kepada tiga bahagian iaitu tentang keluarga, pemimpin dan
masyarakat.
Berdasarkan novel Interlok dapat dilihat nilai budaya dan
pandangan hidup yang diamalkan oleh masyarakat ketika itu. Kepelbagaian nilai
budaya tergambar dengan jelas dalam novel ini. Hal ini ditambah pula dengan
kepelbagaian kaum seperti Melayu, Cina dan India. Selain itu, pandangan hidup
di dalam Interlok melibatkan hubungan
manusia Tuhan, dengan alam dan hubungan manusia sesama manusia. Berdasarkan
novel Interlok, penulis telah menggambarkannya
beberapa peringkat evolusi iaitu zaman penjajahan dan zaman menuntut
kemerdekaan. Kedua-dua zaman ini telah membentuk pandangan hidup masyarakat
Melayu pada ketika itu. Antara nilai budaya dan pandangan hidup yang diamalkan
dalam novel Interlok ialah:
2.3.1 Menghormati Orang Tua
Menurut
Seri Lanang Jaya et al. (2016), sikap menghormati orang tua merupakan
salah satu nilai Melayu yang sangat ditekankan sejak dahulu lagi. Amalan ini
telah diamalkan secara turun-temurun dan amat ditekankan oleh orang-orang tua.
Berdasarkan novel Interlok dapat
dilihat nilai menghormati golongan tua diamalkan oleh watak Seman. Watak Seman
merupakan watak yang baik sehingga dirinya digelar sebagai anak yang taat
kepada ibu bapa. Contohnya, dapat dilihat seperti petikan di bawah:
“Seman seorang anak yang tidak pernah melawan orang
tua. Sejak kecil lagi dalam dirinya telah ditanam kesedaran tentang kuasa orang
tua ke atas anaknya”.
(Interlok,
2005: 15)
Berdasarkan
nilai menghormati orang tua ini dapat dilihat prinsip yang dipegang oleh
masyarakat pada waktu itu ialah ‘Yang tua dihormati, yang muda disayangi’.
Melalui konsep ini dapat meningkatkan nilai mulia seperti menghormati orang tua
serta menyayangi warga emas dalam kalangan masyarakat. Selain itu, konsep ini
menunjukkan bahawa masyarakat dahulu amat menghormati golongan tua. Justeru
itu, Interlok memaparkan masyarakat
yang menghormati warga tua seperti yang dipaparkan pada contoh di atas. Contoh,
tersebut menunjukkan Seman seorang yang amat menghormati orang tuanya dan tidak
pernah melawan ibu bapanya.
2.3.2 Memuliakan Tetamu
Memuliakan
tetamu merupakan satu nilai yang amat penting dalam masyarakat Melayu. Mengikut
ajaran agama Islam, tetamu hendaklah dilindungi, dimuliakan dan dilayan dengan
sebaiknya malah tuan rumah disunatkan berkorban dan tidak mementingkan diri
sendiri demi menjaga dan menghormati tetamu (Seri Lanang Jaya et al.
2016: 140). Tambahan pula, agama Islam juga amat mementingkan ikatan
persaudaraan. Berdasarkan novel Interlok
nilai memuliakan tetamu ini turut dipaparkan seperti contoh dibawah:
“Marilah makan dulu Seman. Nasi banyak ni,” Pak Utih
mempelawa Seman.
(Interlok,
2005: 17)
“Lebai Man terkenal alimnya di kampung itu seperti
Pak Utih yang terkenal tentang ubatnya. Walaupun dia datang dari Sumatera,
tetapi orang-orang kampung itu tidak pernah menganggapnya orang asing. Dia
diterima sebagai orang kampung itu sendiri”.
(Interlok,
2005: 28)
Memuliakan
tetamu amat penting dalam agama Islam. Dalam Islam, adalah dituntut untuk
melayan tetamu yang hadir ke rumah kita dengan layanan yang baik. Tambahan
pula, dalam Islam turut mengariskan adab-adab melayan tetamu seperti memaniskan
muka, menyediakan jamuan yang termampu dan melayan tetamu dengan layanan yang
baik. Ternyata, masyarakat Melayu dalam Interlok
berpegang teguh kepada nilai memuliakan tetamu seperti mana yang terdapat dalam
agama Islam. Contohnya, seperti yang dijelaskan di atas.
2.3.3 Mementingkan Ilmu
Ilmu
amat penting kepada semua orang. Ilmu boleh diumpamakan seperti peliti yang
menerangi kegelapan hidup manusia. Jika dilihat, agam Islam juga amat
mementingkan ilmu seperti riwayat al-Bazzar, Rasulullah s.a.w bersabda yang
bermaksud jadikanlah dirimu orang alim (berilmu) atau orang yang menuntut ilmu
atau yang selalu mendengar pengajaran atau orang yang mencintai (tiga golongan
yang tersebut) dan janganlah engkau menjadi dari golongan yang kelima, yang
dengan sebabnya engkau akan binasa. Berdasarkan novel Interlok dilihat watak-watak didalamnya yang mementingkan ilmu.
Contohnya, seperti petikan berikut:
“Saya tidak keberatan kalau budak-budak lelaki itu
disuruh mengaji di sekolah. Memang kita semua mesti menuntut ilmu, di mana saja
ilmu itu ada”.
(Interlok,
2005: 40)
“Penduduk-penduduk Cina yang kira-kira lima belas
keluarga itu berasa sudah sampai masanya mereka mendirikan sebuah sekolah untuk
mengajar anak-anak mereka membaca dan menulis bahasa kebangsaannya”.
(Interlok,
2005: 221)
Berdasarkan,
kedua-dua petikan diatas terbukti bahawa watak yang terdapat dalam novel Interlok amat mementingkan ilmu
pengetahuan. Mereka ingin mamastikan anak-anak mereka dan penduduk di kampung
mempunyai ilmu pengetahuan yang cukup untuk menjamin masa depan yang baik.
Selain itu, masyarakat Interlok juga
amat berpegang teguh terhadap kepentingan ilmu di dalam kehidupan. Mereka
berpegang terhadap slogan ‘ilmu pelita hidup’. Mereka berpegang teguh bahawa
ilmu yang banyak dapat menerangi kehidupan mereka pada masa depan. Di samping
itu, ilmu yang dipelajari membolehkan anak-anak mempelajari bahasa ibunda
mereka. Hal ini dibuktikan oleh masyarakat Cina di dalam Interlok.
Namun, berlainan pula dengan Pak Musa yang menyembunyikan Seman, demi untuk
mengelakkan daripada terpaksa menghantar anaknya ke sekolah, kerana pada
pandangannya mengaji al-Quran dengan Pak Lebai Man sudah merupakan bekalan yang
cukup bagi seorang petani.
2.3.4 Tolong-menolong
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), tolong-menolong bermaksud bantu-membantu dan
saling membantu. Menurut Abd Rahim Abd Rashid (2001: 112), tolong-menolong
sesuai dengan pembinaan konsep caring
society (masyarakat penyayang). Nilai tolong-menolong membolehkan
masyarakat bangun untuk membela dan menangani pelbagai masalah yang dihadapi
oleh ahli masyarakat yang memerlukan bantuan serta pertolongan. Budaya tolongm
menolong amat penting dalam kehidupan sama ada terhadap kawan, masyarakat dan
lain-lain iaitu sentiasa bersama-sama ketika susah dan senang dalam menghadapi
masalah. Berdasarkan novel Interlok
terdapat unsur tolong-menolong yang dipaparkan di dalamnya.
“Waktu di sekolah dia membicarakan hal ini dengan
teman-temannya di kalangan guru. Mereka bersetuju mengeluarkan derma sedikit
banyak untuk membantu Seman”.
“Petang itu, beberapa orang menawarkan barang-barang
yang perlu bagi membangunkn sebuah rumah untuk Seman dan ibunya di atas tanah
Pak Usuh. Lebai Man memberikan atap, Mat Ranggi memberikan papan dan yang
lain-lain akan menolong mendirikannya”.
(Interlok,
2005: 99)
Berdasarkan
contoh di atas, dapat dilihat masyarakatnya sentiasa menolong golongan yang
berada dalam kesusahan. Hal ini dapat dilihat, apabila penduduk kampung ingin
membantu mendapatkan derma dan memberi sumbangan kelengkapan rumah bagi membina
sebuah rumah untuk Seman dan ibunya.
Berdasarkan nilai tolong-menolong
tersebut telah menunjukkan bahawa masyarakat pada ketika memegang kepada
pribahasa ‘berat sama dipikul, ringan sama dijinjing’. Peribahasa tersebut
bermaksud menghadapi segala susah dan senang bersama-sama. Masyarakat Melayu
amat berpeguh teguh kepada peribahasa sehingga kini. Justeru, amalan
tolong-menolong masih diamalkan. Melalui nilai tersebut pelbagai faedah yang
dapat diperoleh iaitu dapat mengeratkan silaturohim, dapat melahirkan
masyarakat yang prihatin dan sebagainya. Pegangan tersebut terbukti apabila
masyarakat kampung mendapatkan derma dan memberi pelbagai bahan binaan untuk
membina sebuah rumah baru untu Seman dan ibunya. Mereka juga bersama-sama
mendirikan rumah baharu untu Seman dan ibunya.
2.3.5 Mentaati Suami
Golongan lelaki merupakan ketua di dalam sesebuah institusi keluarga. Oleh itu, golongan wanita perlulah sentiasa mentaati serta menghormati suaminya. Berdasarkan novel Interlok, watak Malini seorang yang amat taat kepada suaminya iaitu Maniam. Walaupun, dia mengandung lapan bulan, dia masih lagi bekerja untuk membantu suaminya. Buktinya, dapat dilihat berdasarkan petikan teks di bawah:
“Perhubungan Maniam dengan malini
berjalan baik. Mereka tidak pernah bergaduh yang besar-besar. Malini
terlalu manja dan terlalu taat serta hormat padanya. Malini terus bekerja,
sampai dia mengandung delapan bulan. Kadang-kadang Maniam merasa khuatir
kalau-kalau Malini melahirkan anak jauh dari pandangannya”.
(Interlok,
2005: 234)
Agama
Islam amat mementingkan lelaki sebagai ketua dalam Institusi kekeluargaan.
Wanita yang sudah berkahwin adalah menjadi tanggungjawab suaminya sepenuhnya.
Isteri juga dikehendaki meminta izin kepada suami apabila hendak keluar rumah.
Hal ini demikian kerana, dalam Islam setelah berkahwin syurga isteri terletak
di bawah tapak kaki suami. Oleh itu, isteri seharusnya patuh kepada suami dan
meninggalkan apa yang tidak disukai oleh suami. Hal ini sama juga dengan agama
India kerana wanita India yang sudah berkahwin perlu meminta izin suaminya
apabila hendak keluar rumah. Selain itu, isteri juga haruslah meringankan beban
suami dengan membantu mereka berbuat kerja. Jelaslah, bahawa masyarakat pada
masa itu amat berpegang kukuh kepada suami. Hal ini terbukti berdasarkan watak
yang dibawa oleh Malini.
2.3.6 Kasih Sayang
Kasih
sayang merupakan perasaan halus serta belas kasihan yang terbit daripada hati
yang ikhlas terhadap orang lain dan berusaha untuk membantu meringankan bebanan
yang dihadapinya. Tajul Ariffin Nordin dan Noraini Dan (1992), berpendapat
kasih sayang ialah perasaan cinta, kasih sayang yang mendalam dan berkekalan.
Rasa tersebut lahir dari hati yang rela terhadap sesuatu tanpa sebarang unsur
kepentingan yang lain. Menurut Seri Lanang Jaya et al. (2016: 136),
kasih sayang ialah cenderung dan tertariknya hati seseorang secara mendalam
kepada seseorang yang lain atau kepada manusia lain. Perkara yang menarik hati
manusia kepada manusia lain ialah kecantikan, jasa, kepimpinan, kekuatan dan
sebagainya.
Berdasarkan, novel Interlok dapat dilihat kasih sayang
antara Cing Huat kepada ayah dan ibunya. Setiap pagi dia akan akan berdoa
kepada Kwan Yin iaitu dewi perempuan untuk menyelamatkan ibu bapanya, juga dia
dan kedainya. Hal ini menunjukkan, bahawa Cing Huat seorang anak yang baik dan
sentiasa kasih kepada kedua ibu bapanya.
“Cing Huat sudah berdoa. Setiap pagi bangun dari
tidur sebelum matahari terbit, dia membongkok kepada gambar Kwan yin, meminta
doa supaya dewi perempuan itu menyelamatkan bapanya, ibunya, dan juga dia dan
kedainya”.
(Interlok, 2005: 178)
Masyarakat
dalam Interlok amat menyayagi ibu
bapa mereka. Perasaan cinta dan ksih sayang terhadap ibu bapa amat kukuh di
dalam hati. Masyarakatnya juga amat menghormati ibu bapa dalam apa cara
sekalipun. Ibu bapa amat penting bagi kehidupan mereka. Hal ini demikian
kerana, ibu bapalah yang menjaga dan membesarkan mereka sehingga besar. Watak
yang dimainkan oleh Cing Huat menunjukkan kasih sayangnya terhadap ibu bapanya
dengan cara sentiasa berdoa akan keselamatan orang tuannya. Jelaslah, bahawa
masyarakat Interlok amat menghormati
dan menyayagi ibu bapa mereka.
2.3.7 Nasihat-menasihati
Menurut
Muhamad bin Nasr al-Maruzi dalam Seri Lanang Jaya et al. (2016: 137),
menjelaskan di dalam kitabnya (Ta’zlim Qadr as-Solat), sesetengah ahli cerdik
pandai berpendapat bahawa sebaik-baik terjemahan kepada nasihat ialah bimbingan
serta didikan yang baik terhadap seseorang tanpa mengira bentuk bimbangan dan
tunjuk ajar tersebut. Nasihat-menasihati ini termasuklah kata-kata perangsang,
motivasi, semangat dan sebagainya. Tujuan nasihat-menasihati ini ialah untuk
menghasilkan kesejahteraan hidup sesama manusia. Berdasarkan novel Interlok, dapat dilihat nilai nasihat-menasihati
ini dipaparkan oleh pengarang melalui watak-watak yang terdapat didalamnya.
Buktinya seperti dibawah:
“Dia cuba memejamkan matanya, tetapi semakin dipejam
semakin jelas gambaran yang dapat dilihat dalam khayalannya, dia kembali
melihat bapanya, semasa hidupnya bapanya selalu berkata kepadanya. “kau jangan
melawan ibu bapa, biar bagaimana pun jauhnya kau merantau ke negeri lain kau
mesti ke negeri sendiri kerana di sanalah kubur datuk nenekmu”.
(Interlok,
2005: 243)
Agama
islam sentiasa menekankan bahawa kita sesama manusia hendaklah
nasihat-menasihati ke arah kebaikan. Melalui novel Interlok, dilihat nilai nasihat-menasihati tergambar dalam
watak-watak yang dimainkan di dalam novel ini. Tujuannya adalah mengingati
antara satu sama lain.
2.3.8 Kerajinan
Menurut
Hashim Musa (2008: 68), nilai kerajinan merupakan sikap sentiasa berusaha
secara berterusan, tekun dan bersungguh-sungguh dalam memenuhi matlamat,
sasaran, cita-cita demi mencapai sebuah kejayaan. Menurut Norita Ariffin (2006:
107), mentafsirkan kerajinan sebagai gambaran usaha bersungguh-sungguh dan
bersemangat dalam melakukan sesuatu pekerjaan di samping usaha yang berterusan
dalam memenuhi keinginan iaitu kejayaan dan kecemerlangan dengan penuh rasa
semangat.
Berdasarkan novel Interlok, turut menyatakan tentang nilai kerajinan oleh Abdullah Hussain. Hal ini dapat dilihat pada watak Kim Lock dan Cing Huat. Kedua-dua mereka sangat rajin dan tekun dalam berniaga. Kesungguhan dan kerajinan mereka telah membolehkan perniagaan mereka semakin berkembang. Contohnya, seperti petikan teks dibawah:
“Maniam serupa dengan orang India lain, tidak pernah
khuatir tentang keselamatan isterinya. Ada di antara temannya yang sudah dua
tahun tidak pulang, tetapi sekali pulang isterinya masih tetap menunggunya.
Maniam juga masih tetap setia pada isterinya”.
(Interlok, 2005: 223)
Kesetiaan
amat penting dalam sesebuah perhubungan suami isteri. Hubungan suami isteri
akan terus kukuh jika setiap pasangan ikhlas, jujur dan setia antara satu sama
lain. Melalui novel Interlok ini
dapat dilihat masyarakatnya berpegang teguh kepada kesetiaan dalam perhubungan
suami isteri. Hal ini dapat dilihat berdasarkan watak Manim di atas. Maniam
seorang yang setia dalam perhubungnnya dengan Ambika. Walaupun, terpisah jauh
dari isteri kesayangan, dia sentiasa mengingati dan setia terhadap isterinya.
2.3.10 Cinta akan Tanah Air
Negara
Malaysia mempunyai pelbagai kaum yang unik iaitu terdiri daripada kaum Melayu,
Cina dan India. Kepelbagaian kaum di negara ini asalnya daripada penghijrahan
bangsa-bangsa asing seperti India dan Cina dalam mencari rezeki bagi menyara
kehidupan. Melalui novel ini, pengarang turut menyatakan keinginan dan
kerinduan Cing Huat terhadap kampung halamannya di negeri China. Sikap Cing
Huat dapat dikaitkan dengan peribahasa hujan emas di negeri orang, hujan batu
di negeri sendiri. Berdasarkan, contoh di bawah dapat membuktikan bahawa Cing
Huat mempunyai perasaan cinta akan negara kelahirannya iaitu negara China.
“Cuma satu perkara saja yang selalu merungsingkan
fikirannya. Dia ingin kembali ke negerinya. Biarlah dia mati dan dikuburkan
berdekatan dengan ibunya di sana. Tetapi anak-anaknya masih kecil. Dia mahu
anak cucunya kelak tidak putus perhubungan dengan tanah leluhurnya. Dia mahu
mereka selalu ingat, selalu berfikir dan bertindak sebagai orang Cina, bangsa
yang besar dan tua budayanya. Dia selalu menyuruh anak-anak dan isterinya
menggunakan barang-barang dari negeri China”.
(Interlok,
2005: 193)
“Entah mengapa ingatan Cing Huat hari ini selalu
saja pada negeri leluhurnya. Sedang makan itu pun ingatannya masih disana.
Biasanya waktu makan dia banyak, mengajar anak-anaknya membuat kerja, menegur
apa-apa yang tidak kena”.
(Interlok,
2005: 198)
Pandangan
hidup yang menjadi pegangan masyarakat dalam Interlok ialah ‘hujan emas di negeri orang, hujan batu di negeri
sendiri’. Kepelbagaian kaum dalam Interlok
adalah kerana kedatangan orang dari tanah India dan tanah China yang ingin
mencari pekerjaan di Tanah Melayu pada ketika. Desakan hidup menyebabkan mereka
terpaksa merantau ke negeri orang untuk meneruskan kehidupan. Walaupun, tinggal
jauh dari keluarga mereka tetap mengingati kampung halaman mereka dan sentiasa
menggunakan barangan dari negeri mereka. Hal ini dapat dilihat melalui watak
Cing Huat di atas. Ingatan Cing Huat sentiasa mengingati kampungnya iaitu
negeri China. Dia juga sentiasa menggalakkan anak dan isterinya menggunakan
barang-barang dari China. Hal ini membuktikan bahawa Cing Huat amat cinta akan
tanah airnya dan memegang prinsip ‘hujan emas di negeri orang, hujan batu di
negeti sendiri’.
2.3.11 Kerjasama
Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2015), kerjasama bermaksud kerja atau usaha
bersama-sama atau saling membantu antara dua pihak atau beberapa pihak. Dalam
masyarakat Melayu, nilai bekerjasama sentiasa disemai dalam diri anak-anak
sejak kecil lagi (Seri Lanang Jaya et al. 2016: 138). Kebiasaannya,
mereka membuat sesuatu pekerjaan dengan bekerjasama antara satu sama lain.
Contohnya, nilai kerjasama dapat dilihat ketika majlis perkahwinan berlangsung
iaitu dengan mengadakan aktiviti rewang.
Berdasarkan, novel Interlok dapat dilihat nilai kerjasama dipaparkan di dalamnya iaitu semasa majlis perkahwinan Maniam dan Malini. Pada ketika itu, semua kuli-kuli perkebunan kelapa dan orang putih juga turut serta dalam aktiviti gotong-royong majlis perkahwinan Maniam dan Malini. Buktinya dapat dilihat, seperti petikan di bawah:
(Interlok, 1996: 257)
Sarkasme
Sarkasme merupakan satu gaya bahasa yang
digunakan untuk menyindir atau menyinggung seseorang. Sarkasme berbentuk
penghinaan yang mengekspresikan rasa kesal dan marah dengan menggunakan
kata-kata yang kasar dan gaya bahasa ini dapat melukai perasaan seseorang.
Dengan erti kata lain, sarkasme ialah gaya bahasa sindiran yang terlalu kasar
dan tidak sopan yang digunakan untuk memaki orang. Contoh penggunaan sarkasme
dalam novel Interlok adalah seperti petikan berikut:
“Mari sini anjing!” pekik orang putih itu,
marahnya naik.
(Interlok, 1996: 305)
Poh
Eng seperti orang bodoh. Dia terus mengikut Seman pergi dari tempat gelap itu.
(Interlok, 1996: 409)
i.
Repetisi
Repetisi merupakan salah satu jenis gaya
bahasa penegasan. Repetisi adalah gaya bahasa yang menegaskan sesuatu dengan
mengulang sesuatu perkataan berkali-kali. Contoh penggunaan repetisi dalam
novel Interlok adalah seperti berikut:
Orang mati itu tidak mati, orang hidup
itulah yang mati, kata hati Seman, mengambil kata-kata Lebai Man waktu
mengajarnya mengaji.
(Interlok, 1996: 56)
i.
Simile
Simile ialah gaya bahasa yang digunakan untuk membandingkan sesuatu keadaan, suasana atau benda lain. Setiap perkara yang dibandingkan itu akan diikuti oleh kata perbandingan seperti ‘bagai’, ‘bak’, ‘laksana’, ‘seperti’, ‘umpama’ dan sebagainya. Simile adalah untuk menimbulkan kesan penegasan maksud untuk para pembaca. Terdapat banyak penggunaan gaya bahasa simile dalam novel Interlok. Contohnya adalah seperti berikut:
…Ajaib juga dia melihat ketenangan Seman yang begitu tiba-tiba dibandingkan dengan kelakuannya yang seperti orang gila sebentar tadi.
(Interlok, 1996: 75)
i.
Sinkope
Sinkope
adalah gaya bahasa yang digunakan untuk penyingkatan perkataan, seperti kata
‘tidak’ disingkatkan menjadi ‘tak’ dan kata ‘engkau’ disingkatkan menjadi
‘kau’. Dalam penulisan prosa, penggunaan singkatan perkataan selalunya
digunakan dalam dialog dan monolog. Terdapat banyak penggunaan gaya bahasa
sinkope di dalam novel Interlok. Antaranya ialah:
“Aku ni kawanmu, Seman,” kata
Mamat Labu kemudian apabila Seman terus menerus diam. “Kalau ada yang boleh kutolong,
kaukatakanlah saja. Aku tolong.”
(Intelok, 1996:85)
i.
Peribahasa
Menurut Za’ba (1965), peribahasa adalah
susunan kata yang pendek tetapi mempunyai makna yang luas, mengandungi
kebenaran, sedap didengar dan bijak perkataannya. Terdapat beberapa contoh
penggunaan peribahasa yang telah diselitkan oleh pengarang di dalam novel
Interlok. Antara contoh penggunaan peribahasa yang terdapat dalam novel
Interlok ialah:
… Tetapi sekarang cita-citanya itu hancur
lebur bagai kaca terhempas ke batu.
(Interlok, 1996:377)
“Kau jangan mudah lupa Seman. Dia buat kau sulu macam anjing kurap.
Inilah masanya kautuntut bela.
(Interlok, 1996: 405)
i.
Penggunaan Bahasa Asing
Pengarang
novel Interlok turut menyelitkan penggunaan bahasa asing dalam
penulisannya. Antara bahasa asing yang terdapat dalam novel ini ialah bahasa
Cina, bahasa Tamil dan bahasa Inggeris. Contoh penggunaan bahasa Cina adalah
seperti berikut:
…Mereka bukan orang hutan – huan na seperti
yang selalu diucapkan oleh bapanya. Mereka pun bukan wu zen seperti yang
ditulis oleh bangsanya, orang Melayu itu bukan orang sihir karut, bukan Malai
kuai seperti yang diucapkan oleh orang-orang Sankah.
(Interlok, 1996:370)
Penggunaan bahasa Cina dalam petikan di atas
ialah perkataan huan na, wu zen dan Malai kuai. Contoh penggunaan
bahasa Tamil pula adalah seperti dalam petikan berikut:
…dihiasi dengan daun-daun mangga yang ada
hubungannya dengan kaman, dewa cinta dan kain merah. Setelah menjalankan
upacara ankurarppanam iaitu upacara pemujaan yang dilakukan dengan
periuk-periuk tembikar…
(Interlok, 1996:274)
Kata bahasa Tamil yang terdapat dalam
petikan di atas ialah kaman dan ankurarppanam. Manakala contoh
petikan yang terdapat pengaruh bahasa Inggeris ialah:
…perkarangan
tanah yang luas, cukup untuk padang basketball.
(Interlok, 1996)
Perkataan bahasa Inggeris yang terdapat
dalam petikan di atas ialah “basketball”.
2.5 Nilai
Ilmu dalam Novel Interlok
Dalam bidang sains
sosial, nilai boleh
didefinisikan dalam tiga konteks
utama, iaitu sebagai
sifat bagi menyatakan
kepentingan atau manfaat
sesuatu objek, menyatakan
kadar harga atau
markah sesuatu objek
berbentuk berbentuk kuantiti dan
sebagai ukuran atau
piawaian kepada sesuatu
kelakuan manusia. Nilai
juga diistilahkah sebagai
‘al-qimah’ dalam bahasa Arab yang lebih
merujuk kepada harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu.
Nilai juga bersifat
aksiologi dan mempunyai
hubung kait dengan
falsafah nilai. Nilai
membolehkan manusia membezakan
antara yang baik
atau buruk dan
betul atau salah. Menurut Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia,
akhirat, zahir, batin
dan lain-lain. Oleh
itu, dapatlah kita
simpulkan bahawa ilmu
adalah hal yang
berkaitan kerana pemerolehan ilmu
itu dan usaha
kita menyebarkannya kepada
orang lain dalam
bentuk pelbagai maklumat.
Maklumat yang disebarkan
mengandungi pelbagai fungsi. Antara fungsi
sesuatu ilmu itu
ialah disebarkan untuk menambah
ilmu pengetahuan dan mengembangkan lagi
perkara yang mengandungi
pelbagai kemusykilan dan
lain-lain. Dalam Misa
Melayu, ilmu yang
ingin dikaji ialah
ilmu pentadbiran atau
sistem beraja, ilmu
firasat, ilmu sejarah
dan ilmu ekonomi.
2.5.1 Ilmu Agama
Nilai ilmu agama banyak digarapkan oleh penulis di dalam novel ini.
Ilmu agama dapat mempengaruhi masyarakat sekeliling. Hal ini dapat dibuktikan pada
bahagian buku 1, penulis menggambarkan realiti kehidupan orang Melayu pada
zaman sebelum merdeka yang kurang menitikberatkan mengenai ilmu. Bilangan orang
Melayu yang boleh menulis dan membaca sangat kurang. Bagi mereka tiada gunanya
anak-anak mereka belajar kerana akhirnya akan menjadi seorang petani juga.
Tetapi, ada juga yang menghantar anak-anak untuk mengaji, asalkan anak-anak
tahu membaca Al-Quran dan solat, itu sudah cukup bagi mereka. Di sebabkan oleh
kurangnya pengamalan ilmu agama dalam diri tidak mantap, amalan dan kepercayaan
karut seperti penggunaan tengkorak serta mentera-mentera yang bercanggah dengan
agama Islam untuk tujuan perubatan masih diamalkan (Syed Mohd Zakir, 2011).
Walau bagaimanapun, penulis turut menekankan kepentingan ilmu. Hal
ini terbukti apabila guru bertanggungjawab supaya masyarakat pada masa itu
diwajibkan bersekolah. Contohnya, Guru Besar Sekolah Menengah Simpang Empat dan
beberapa orang guru lain sedang berkeliaran untuk mengajar pemuda-pemuda untuk
diajak belajar di sekolah. Dengan pembinaan sekolah dan kepentingan menguasai
ilmu, akhirnya anak Maniam iaitu Ramakrishnan telah berjaya menjadi seorang
inspektor polis.
2.5.2 Ilmu Perdukunan
Menurut Kamus Dewan (2010), menyatakan bahawa dukun membawa maksud
orang yang mengubat orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional
(dengan membaca jampi serapah dan sebagainya), bomoh, pawang. Manakala
perdukunan pula membawa maksud yang mengenai atau berkaitan dengan pengubatan
cara kampung atau tradisional, yang berkaitan dengan ilmu dukun.
Kepercayaan masyarakat Melayu pada peringkat permulaan adalah
berbentuk animisme. Dalam kepercayaan itu mereka menganggap benda-benda
mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Sehubungan dengan itu, wujudlah pemujaan
atau penyembahan kepada batu-batu, pokok-pokok, sungai-sungai, gunung-gunung
dan fenomena lain. Kuasa ghaib itu tidak boleh dihubungi oleh orang
sembarangan, jadi dukun, pawang atau bomoh diperlukan. Usaha ini dianggap
berfungsi mengembalikan keadaan seperti asalnya.
Dukun atau bomoh juga dapat menghubungi semua kuasa ghaib yang ada
pada binatang terutama yang liar dan bisa. Mereka tahu akan kelemahan
binatang-binatang tersebut dengan jampi. Kadang-kadang seseorang bomoh itu
pakar dalam satu bidang sahaja seperti bomoh ular, gajah dan sebagainya.
Contoh yang dapat dilihat dalam novel Interlok ialah apabila bapa
Seman, Pak Musa batuk tidak berhenti, emaknya telah menyuruh Seman memanggil
dukun iaitu Pak Utih. Pak Utih adalah dukun yang terkenal di kampung itu. Pak
Utih telah menggunakan kemenyan dan beberapa lagi benda lain seperti sirih dan
tangkai. Ini menunjukkan bahawa pada masa itu, masyarakat melayu masih lagi
menggunakan khidmat dukun. Pak Utih sempat berbual bersama Seman dan
memberitahu bahawa untuk menjadi dukun bukannya satu perkara yang senang. Dukun
perlu melalui dan mempelajari banyak perkara. Pak Utih memberitahu Seman bahawa
dia boleh bercakap dengan tengkorak. Ini menunjukkan satu kepercayaan animism
yang terdapat dalam kalangan masyarakat tersebut.
2.5.3 Ilmu Perniagaan
Pada bahagian buku kedua, penulis menerapkan kepentingan nilai ilmu
dalam diri golongan Cina yang rajin dalam pekerjaan dan mencari ilmu. Penulis
mula menceritakan tentang asal usul kaum Cina di Malaya yang digambarkan bahawa
kehidupan yang sukar di negara China akibat daripada kerap kali berlakunya
bencana alam sehingga menyukarkan kehidupan rakyat di sana. Sawah yang
diusahakan musnah sekelip mata sama ada akibat dari kemarau, banjir atau
serangan belalang. Disebabkan kesempitan hidup, ramai orang Cina dari pelbagai
puak sanggup merantau ke Rantau Selatan (Tanah Melayu dan sekitarnya) untuk
mencari rezeki. Penulis turut menceritakan terdapat rasa tidak puas hati di
antara puak Hakka dan Hokkien namun perasaan tersebut semakin lama semakin
padam kerana mereka sama-sama beradu nasib di negeri orang. Apabila masyarakat
Cina sudah ramai di Tanah Melayu, timbul kesedaran tentang kepentingan ilmu
pengetahuan untuk menjamin masa depan anak-anak mereka. Cing Huat berusaha
dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi
memastikan anak-anak kaum cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda
mereka.
Dalam buku tiga, masyarakat India turut menekankan aspek ilmu dalam
kehidupan apabila golongan India meminta pihak penjajah Inggeris untuk
mendirikan sebuah sekolah Tamil bagi memberi ruang kepada anak-anak mereka
untuk belajar. Menurut S. Fatimah Said (2011), persoalan akan kepentingan ilmu,
kasih sayang dan bekerjasama turut menyokong penuh tema yang dibawa oleh
penulis di dalam buku ini dan menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan pengarang
ketika menghasilkan novel ini. Menurut Misran, Mawar dan Che Abdullah (2011),
Keluarga Cing Huat amat menekankan aspek ilmu perniagaan dan alam kehidupan
agar dapat mengubah kehidupan yang lebih baik. Hal ini terbukti apabila Cing Huat
dan ayahnya Kim Lock pernah bekerja sebagai kuli mengangkat barang di
pelabuhan, kemudian bertukar menjadi penarik lanca, bekerja sebagai pelombong
dan dengan wang simpanan, mereka berjaya membuka kedai runcit. Akhirnya, kedai runcit mereka di Simpang Empat
menjadi bertambah besar dan maju kerana menjadi tumpuan para petani dan pekerja
estet di daerah tersebut.
3.0 Kesimpulan
Meskipun
novel Interlok ini dikaitkan dengan
kontroversi yang melibatkan sentimen perkauman, tidak dapat dinafikan bahawa
karya Sasterwan Negara Abdullah Hussain ini mempunyai kekuatannya yang
tersendiri. Ramai yang tidak dapat melihat isi dan mesej yang cuba disampaikan
oleh beliau disebabkan mereka telah dibutakan dengan penggunaan kata paria yang disebut sebanyak dua kali
dalam karya tersebut. Penggunaan perkataan yang sensitif itu dikatakan telah
menyentuh sensitiviti dan menjadi isu besar bagi sesetengah kaum Akibat terlalu
memberikan penekanan kepada perkataan itu, orang ramai tidak berpeluang untuk
meneroka isu utama yang diangkat oleh beliau menerusi karya ini. Penekanan yang
cuba digarap oleh beliau ialah intergrasi tiga kaum utama di Tanah Melayu,
iaitu Melayu, Cina dan India yang terpaksa melalui pelbagai cabaran dan
liku-liku kehidupan untuk terus hidup bersama-sama dalam sebuah negara yang
bebas dan bermaruah. Di samping itu, aspek pemikiran, falsafah, nilai budaya
dan pandangan hidup, estetika dan nilai ilmu merupakan elemen-elemen yang
mengayakan lagi novel ini lalu diangkat menjadi sebuah karya agung Melayu.
|
No comments:
Post a Comment